Opplever enorm pågang fra hele verden

Siden invasjonen av Ukraina startet, har NFM mottatt et enormt antall forespørsler fra hele verden om å levere beskyttelsesutstyr som skuddsikre vester, hjelmer og uniformer. Forespørslene kommer primært fra vestlige nasjoner, men også organisasjoner, grupper og enkeltindivider har tatt kontakt.

NFM produserer nå ca. 1 500 x skuddsikre vester per uke som sendes til Ukraina. Innen 1-2 uker vil produksjonsvolumet være oppe i nærmere 3 000 x vester per uke. Dette utgjør ca. to semitrailere annenhver dag. Bestillingen av disse skuddbeskyttende vestene skjer via ulike vestlige nasjoner som ønsker å støtte Ukraina i den pågående konflikten.

Som følge av den enorme pågangen og behovet for å raskt forsyne ukrainske styrker med beskyttelsesutstyr, har NFM også gått i dialog med større kunder i vest-europeiske land for å omprioritere produksjon på eksisterende leveranser. Det har også vært behov for å øke produksjonskapasiteten.

- Vi har pågående dialog med flere strategiske kunder for å kunne omprioritere planlagte leveranser for å raskt levere produkter til Ukraina. Råvarer og materiell er noe mer utfordrende å få tak i under de rådende forhold i Europa, i tillegg til at det er noe ledetid på produksjon. Vi har også iverksatt ytterligere rekruttering for å dekke den økte produksjonen, og det skal nå ansettes nærmere 100 x produksjonsarbeidere til vårt produksjonsanlegg i Polen. Her prioriterer vi å ansette ukrainske flyktninger, sier markedsdirektør i NFM Group, Mads E. Larsen.

Uttrekning fra Ukraina

Da invasjonen startet måtte NFM beslutte å trekke ut sin operasjon i Lviv, Ukraina, som telte ca. 130 x ansatte. Dette skjedde umiddelbart etter at Russland krysset den ukrainske grensen. Samtlige ansatte ble tilbudt fast jobb og bolig ved selskapets produksjonsanlegg i Polen.

I skrivende stund har kun en håndfull av de ansatte benyttet seg av tilbudet. De fleste har uttrykt at de ønsker å kjempe for sitt eget land og frihet, og derfor ikke vil reise ut.

Vårt viktigste fokus er nå våre ukrainske kollegaer, og ivaretagelse av disse. At mange velger å bli i sitt eget hjemland for å kjempe for sin selvstendighet og frihet, har vi stor forståelse og respekt for, sier konserndirektør i NFM Group, Walter Øverland.

NFM har hittil også donert seks paller med ferdig utstyr til ukrainske styrker som allerede har blitt tatt i bruk ved fronten. I tillegg har produksjonsfasilitetene i Lviv blitt stilt til disposisjon for ukrainske myndigheter, slik at bårer, tepper og liknende materiell kan produseres og raskt sendes til fronten.

• Økonomi, finans

• forsvaret
      • forsvarsmateriell
      • fsi
      • ukraina
      • forsvarsindustri
      • næringsliv
      • beskyttelse

• Oslo

NFM Group ble stiftet i 1996 av fire HV-offiserer som ønsket å forbedre sitt utleverte utstyr. Siden den gang har selskapet vokst betraktelig, og består i dag av nærmere 650 ansatte fordelt over flere land i Europa. Selskapet produserer og selger ballistiske plater, bæreutrustning, uniformer og hjelmsystemer, og har kunder i 25 land. Selskapet har hovedkontor i Ski, Nordre Follo. Omsetning i 2021 var nærmere 1 MRD NOK.

Mads E. Larsen

Pressekontakt Konserndirektør Marked, IT og Organisasjon NFM Group 92825204 nfm.no

Tina Tharaldsen

Pressekontakt Marketing Director Marketing & Communication +4799472620 Tinas LinkedIn profil