God stemning. Blide delegater og bygdekvinner fra hele Norge sist gang det var mulig å møtes fysisk – i 2018. Mange gleder seg til å møtes på helgens landsmøte. Foto: Norges Bygdekvinnelag

Presseinvitasjon: Landsmøtet i Norges Bygdekvinnelag

Pressen inviteres til å følge landsmøtet i Norges Bygdekvinnelag fredag 10. og lørdag 11. juni. Landsmøtet arrangeres i Bergen. Det åpner klokken 13 fredag og avsluttes klokken 15.30 lørdag.

Landsmøtet samler 130 bygdekvinner. 95 er delegater. Stedet er Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen.

Norges Bygdekvinnelag jobber politisk med saker som er viktige for å skape levedyktige bygdesamfunn. Bygdekvinnelaget en frivillig organisasjon, partipolitisk uavhengig med sterkt interessepolitisk engasjement.

Ny politisk plattform

Det er ti år siden Bygdekvinnelaget utformet den første politiske plattformen. Jubileet markeres med å diskutere og vedta den nye politiske plattformen. Denne skal organisasjonen jobbe aktivt og engasjert med i årene som kommer. Viktige temaer i forslag til politisk plattform er:

• Likestilling, inkludering og mangfold: Norge er et flerkulturelt land. Det gjør samfunnet vårt sterkere, rikere på kunnskap, meninger, kulturer og tradisjoner. Det må bygges fellesskap mellom kvinner i Norge – og inkludere innflyttere i frivillighet og lokalsamfunn.
  • Mat, miljø og klima: Norges Bygdekvinnelag har status som rådgivende organisasjon for UNESCO på mattradisjoner i Norge. Bygdekvinnene er eksperter på tradisjonell matkunnskap og en viktig aktør for å ta vare på kulturarven. Norges Bygdekvinnelag mener at Norge må heve statusen for immateriell kulturarv.
  • Frivilligheten: Frivilligheten har stor betydning for folkehelsen og gode lokalmiljø. For å skape en levedyktig frivillighet, trengs det gode og forutsigbare rammevilkår som legger til rette for frivillig engasjement.

Merking av mat

Norges Bygdekvinnelag har lenge hatt et sterkt engasjement knyttet til merking av matvarer. Det blir en av mange politiske saker som kommer til å bli debattert under landsmøtet i Bergen.

I siste utgave av bladet Bygdekvinner ble det satt søkelys på opprinnelsesmerking på brød og bakervarer. I dag importeres 30 til 60 prosent av matkornet fra Sverige, Polen og Tyskland. Norges Bygdekvinnelag vil ha en merkeordning som ikke tildekker hvor kornet i brødet kommer fra. Med veldig få unntak opprinnelsesmerkes ikke melposer, bakervarer eller brødposer.

Valg av nytt styre

På landsmøtet skal det også velges nytt styre for de neste to årene. Valgkomiteen har innstilt nåværende leder, Jorun Henriksen fra Frogn Bygdekvinnelag, til gjenvalg. Jorun har vært styreleder de to siste årene.

Regions

Bygdekvinnelaget er en pådriver for levende bygder. Vi kjemper for likestilling, folkehelse og et aktivt og inkluderende lokalmiljø. Vi har virket siden 1917. Vi har 12.000 medlemmer, 430 lokallag og 17 fylkeslag.