Åpningsfanfare fra Fløyen og Torgallmenningen i solen

​Landsfestivalen 2018 er i gang!

Torsdag kveld ble Landsfestivalen åpnet med en spektakulær konsert foran et folkehav på Torgallmenningen midt i Bergen sentrum. Konserten ble blåst i gang av drøyt 100 trompetister på Fløyen sammen med Ole Edvard Antonsen, før Tine Thing Helseth overtok på scenen i sentrum.

Det ble en åpningskonsert en landsfestival verdig, med musikk fra Dragefjellets Musikkorps og Tine Thing Helseth, eksotiske rytmer og dans med Field Band Foundation fra Sør-Afrika, korpsdrill med Spjelkavik drill, trommeshow med Lørenskog Drumline, solistopptreden med Skage Rollheim og sang med Mathea-Mari Glittenberg.

Kveldens konferansier Markus Bailey holdt stemningen på topp og var tydelig imponert over fremførelsene han så.

– Det er så fett! Jeg blir så glad av dette her, sa han fra scenen.

Landsfestivalen foregår i perioden torsdag 28. juni til søndag 1. juli, og er det største arrangementet i det regjeringsoppnevnte Musikkorpsenes år, der Norges Musikkorps Forbund feirer sitt 100-årsjubileum. Drøyt 260 korps er samlet for fire dager med norgesmesterskap i skolekorps og drill, byspillinger over hele byen, nattkonserter i Johanneskirken, drilloppvisning og fotoutstilling på Festplassen og Tattoo på Fana Stadion. I tillegg blir det aspirantfabrikk med Brazz Brothers og ikke minst – verdens største tromme står på Festplassen!

Her ser du fullstendig program for Landsfestivalen 2018

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185