Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform.

Tre priser for 'Årets verk 2022' deles ut 27. april på en konsert med Kringkastingsorkestret

Komponistforeningen fikk inn over 100 forslag til Årets verk 2022.

Musikkfaglig utvalg (MU) nominerte 20 verk urfremført i perioden 2019–2021. En internasjonale sammensatt jury har plukket ut tre likeverdige vinnere.

Vinnerne offentliggjøres ved prisutdelingen som finner sted 27. april i NRK Store Studio under en konsert med Kringkastingsorkestret. Hver prisvinner få et stipend på 50 000 kroner.

Årets internasjonale jury har bestått av:

• Rei Munataka (JP/SE), dirigent
  • Maren Ørstavik (NO), kritiker
  • Antti Auvinen (FI), komponist
  • Bjørn Morten Christophersen (NO), juryens leder, og leder av MU.