Anikken Sunde (NRK) overrakte prisen på vegne av Norsk Komponistforening til Alpaca Ensemble i Trondheim. Foto: Anikken Sunde

Alpaca Ensemble er tildelt prisen "Årets utøver 2020" av Norsk Komponistforening

Komponistforeningen har delt ut Årets utøver siden 1985. Prisen går til en utøver eller et ensemble, på høyt profesjonelt nivå, som har gjort en særlig innsats for norsk samtidsmusikk det siste året eller over en lengre periode. Tradisjonelt overrekkes prisen i desember, men som følge av pandemien måtte begivenheten avlyses i 2020. I samarbeid med Spillerom Søndag i NRK P2 ble prisen overrakt i forbindelse med et portrettintervju med ensemblet 16. mai 2021.

Prisvinneren mottar en pengegave på totalt 100 000 kroner til nye konserter eller aktiviteter som fremmer norske nålevende komponister. Det er åpent for alle å foreslå kandidater til utmerkelsen, som til slutt innstilles av foreningens musikkfaglige utvalg.

Musikkfaglig utvalg består av Morten Christophersen, leder og utvalgsmedlemmene Lene Grenager, Marcus Paus og Agnes Ida Pettersen. Varamedlemmer er Anders Tveit og Hans Blok.

Musikkfaglig utvalgs begrunnelse:
– Årets utøver har stimulert norsk samtidsmusikk og norske komponister gjennom tiår. Ensemblet holder et høyt profesjonelt nivå og har skapt et mangfold av produksjoner som dokumenterer et stort uttrykksspekter.

Samtidig har de en særdeles gjennomarbeidet musikalsk profil. De eksperimenterer, de er lekne, søkende og ikke minst uredde. De programmerer også en høy andel av kvinnelige komponister. Ensemblets besetning er fleksibel med utgangspunkt i en klavertrio etablert i 1996. Det er på høy tid at prisen for Årets utøver går til Alpaca Ensemble.

Hør fra prisutdelingen i Spillerom Søndag, der Musikkfaglig utvalgs leder Morten Christophersen utdyper juryens begrunnelse, og NRKs Anikken Sunde intervjuer prisvinnerne i Trondheim>>>

Alpaca Ensemble. Foto: Ronny Manuel Danielsen

Om prisvinnerne:
Alpaca Ensemble er et fleksibelt ensemble av ulik størrelse og sammensetning, med en kjerne bestående av Else Bø (piano), Sigrid Elisabeth Stang (fiolin) og Marianne Baudouin Lie (cello). Alpaca initierer både store og små nyskapende prosjekter innenfor sjangerbrytende samtidsmusikk, og utvikler et repertoar på tvers av etablerte kunstformer. Av store prosjekter i 2012 kan nevnes “Mekatonia”, et storslått utendørs musikkteater i samarbeid med Cirka teater. Forestillingen åpnet Trondheim Kammermusikkfestival med flere tusen tilskuere, og involverte 32 mennesker både på og bak scenen. Prosjektet ble fikk strålende kritikker både i lokal og internasjonal presse, som i Gramophone Magazine. I 2013 har ensemblet skapt konsertforestillingen “Alpaca Bowie”, i samarbeid med Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Ole Henrik Moe, Jon Øivind Ness og Alwynne Pritchard. (Tekst om Alpaca er hentet fra ensemblets hjemmeside.)

Mer om medlemmene i Alpaca Ensemble>>>

Se tidligere vinnere av prisen Årets utøver>>>

Norsk Komponistforening er i stadig vekst, både i antall medlemmer og i representasjonen av kunstnerisk mangfold og genrebredde. Våre medlemmer skaper lydkunst, installasjoner, orkestermusikk, kammermusikk, kor- og vokalmusikk, elektronisk musikk, performance, støy, jazz, scenisk musikk og filmmusikk. Norsk Komponistforening er medlem av den europeiske komponistorganisasjonen ECSA (European Composer and Songwriter Alliance).