Den 2. november gjester arkivets styreleder Mary-Ellen Kitchens Norsk Komponistforenings utdeling av Likestillingsprisen, og holder et åpent foredrag på Norges musikkhøgskole for anledningen. Illustrasjon: Logo for Archive Frau und Musik i Frankfurt.

Hva skjer når et musikkarkiv fremsnakker kvinner?

Norsk Komponistforening jobber aktivt for en jevnere kjønnsbalanse blant komponister. Vi tror at kunnskap og bevissthet om likestillingsproblematikk er vesentlig for å kunne skape endringer. Derfor har vi tatt initiativ til vår egen likestillingspris, som i år deles ut for andre gang. Prisen vil denne gangen gå til en person som over tid, og i svært mange sammenhenger, har bidratt til å sette lys på ulike spørsmål omkring makt og likestilling.

I anledning utdelingen av Komponistforeningens Likestillingspris har Komponistforeningen invitert Mary-Ellen Kitchens fra Archive Frau und Musik til å holde et åpent foredrag på Norges musikkhøsgkole den 2. november.

Vi håper at så mange som mulig vil bli med oss ved markeringen — og vil også benytte anledningen til å gi kunnskap og inspirasjon fra internasjonalt arbeid på området, sier Jørgen Karlstrøm, styreleder i Norsk Komponistforening.

Mary-Ellen Kitchens er utøver og dirigent, grunnlegger av Haydn-Orchester i München, har vært styremedlem i organisasjonen musica femina münchen og har initiert Das Frauenorchesterprojekt i Berlin, som oppsto i 2012.

Hun sitter også i styret for Archive Frau und Musik, som jobber for å samle og vise frem kunnskap om kreative kvinners historie i alle fasetter av musikk, og 2. november forteller hun om arkivets arbeid med å fremsnakke kvinner som et verktøy for likestilling i musikklivet.

Archive Frau und Musik
Arkivet i Frankfurt har mer enn 25.000 medieenheter laget av rundt 1.800 kvinnelige komponister fra mer enn 50 nasjoner, og er med det blant verdens største og eldste arkiver dedikert utelukkende til kvinner og musikk. Det ble grunnlagt i 1979 av International Association of Women and Music; en nettverks- og kommunikasjonsplattform for alle som er involvert i å forbedre kvinners situasjon i musikk.

Arkivet registrerer kvinners verk og arbeid i musikkfeltet – det inkluderer komponister, dirigenter, utøvere, utgivere - og deres nettverk. I 2018 startet arkivet arbeidet med å digitalisere og tilgjengeliggjøre alt arkivmaterialet (notater, postere, plakater, bilder, lyd og video) i arkivet, under prosjekttittelen Digitales Deutsches Frauenarchiv – DDF.

Et annet mål med DDF er å skildre kvinners ulike kunstneriske retninger og posisjoner fra 1800 og fremover, også dette som grunnlag for forskning, utdanning og informasjonsarbeid.

Komponistforeningens Likestillingspris
Etter foredraget vil Komponistforeningen offentliggjøre vinneren av Likestillingsprisen 2018.
I arbeidet med å kåre en vinner har vi gått bredt ut og bedt om innspill på kandidater, for i seg selv å få økt bevissthet på området.

Komponistforeningens Likestillingspris deles ut av styret i Norsk Komponistforening til en person, gruppe, institusjon eller forening som har gjort en spesiell innsats for å fremme likestilling og kjønnsbalanse i det skapende musikkfeltet.

Dato: 2. november 2018
Tid: 14.00-16.00. Foredrag og prisutdeling
Sted: Levinsalen, Norges musikkhøgskole, Oslo.
Fri entré. Foredraget vil bli holdt på engelsk.

Norsk Komponistforening er i stadig vekst, både i antall medlemmer og i representasjonen av kunstnerisk mangfold og genrebredde. Våre medlemmer skaper lydkunst, installasjoner, orkestermusikk, kammermusikk, kor- og vokalmusikk, elektronisk musikk, performance, støy, jazz, scenisk musikk og filmmusikk. Norsk Komponistforening er medlem av den europeiske komponistorganisasjonen ECSA (European Composer and Songwriter Alliance).