​Venter på svar fra Helse- og omsorgsdepartementet

​Venter på svar fra Helse- og omsorgsdepartementet

Norsk Osteopatforbund venter fortsatt på svar fra Helse- og Omsorgsdepartementet i autorisasjonssaken.

- Slik vi forstår det ligger saken fortsatt hos Helsedirektoratet, fristen gikk ut 20. mars. Av forståelige grunner har dette blitt noe utsatt, men vi ser nå behov for en fortgang i saken, sier Tomas Collin, leder i Norsk Osteopatforbund.

Det er bred politisk støtte til autorisasjon av osteopater i Norge, og det legges også internasjonalt press. Nordisk Råd har enstemmig støttet opp om autorisasjon i både Sverige og Norge. Resten av Norden har allerede dette på plass, og nå er tiden overmoden for dette også i Norge.

- Det er gledelig å se at dette også ønskes fra politisk hold, og sist ved helsekomité-medlem Åshild Bruun-Gundersen (Frp) og hennes spørsmål til Helseminister, Bent Høie. En autorisasjon av osteopati vil underbygge pasientens helsetjeneste, redusere helsekøene, og få folk tilbake ut i jobb og hverdag, avslutter Collin.

Pressekontakt Styremedlem 988 36 312

Pressekontakt Leder 913 28 430