Poophunters - NRC Gravco

Poophunters - NRC Gravco

I Oslos gater kan det hende du møter Per Backes hvite og grønne Scania R 650 tri-dem krokbil med styring bak. Han har kjørt for vann og avløpsfirmaet NRC Gravco i un-derkant av ti år. En løpende spøk hos gutta i Gravco er at de er «Poophunters», da av-løpsarbeidet ofte er et skikkelig drittarbeid. Arbeidsforholdet til Per begynte med spyle-bilskjøring, før han i 2017 fikk muligheten til å sette seg bak rattet på større skyss. Per trives godt bak rattet på den relativt store lastebilen i hjembyens trange gater.

[ Tekst og foto: Daniel Hovdahl ]

Per er født og oppvokst i Oslo. Aktiv yrkessjåfør si-den midten av 90-tallet som drosjesjåfør, bud og piz-zabud, og kjenner alle gatene inn og ut. Per fikk den nye bilen før sommeren, etter en lengre påbygging hos Nomek i Stryn. Men når man ser resultatet, var det verdt ventetiden. «Min greie sjef lot meg få velge fra øverste hylle. Bilen er bygd med en Multilift 24-tonn krok, et påbygg som inkluderer bakrigg med rikelig skapplass, eksosrør over hytta, sideskjørt, dørkeplater, spesiallagde løsninger, lys og mye mer.»

Oslo er en gammel by med mange eldre vann- og avløpsrør. Kraftige regnskyll kan føre til oversvøm-melser i kjellere og kloakk. Gamle vannrør kan sprekke og gjøre skader for store summer, og ikke minst berøre mange mennesker på en alvorlig måte. Er uhellet først ute blir Per Backe og Gravco tilkalt for å rydde opp, uansett når på døgnet det måtte være. Per flytter maskiner, gravere og utstyr til lokasjonen, og kjører masser ut i kassa.

Stolthet
Du vil i ytterst få tilfeller se bilen til Per møkkete. Skoene skal stå i døra, vaskeutstyr er alltid med, og han har lagt opp egen trykkluftslange i hytta klart for å blåse støv ut av Premium-in-teriøret som er delvis omtrukket i sort skinn og Alcantara av FL Buur. Det ligger mye stolthet og dedikasjon i å holde verk-tøyet strøkent. Med masse egenmontert ekstrautstyr og timevis med gnikking og polering, stiller Per sterkt opp på utstillinger i både Norge og Sverige, noe som gjenspeiler seg i antallet følgere han har på Instagram. I skrivende stund er antallet på over 10.000. «Jeg er av typen som liker å ha orden i sakene og ren bil, så det går mye tid på stell og vask. Jeg har som sagt fått ganske frie tøyler av sjefen. Det blir en del treff og festivaler i år, og det er moro,» sier Per.

Siden Per bruker så mye av sin tid bak rattet, også med tituse-ner av kilometer privat, møter han på mange ulike situasjoner langs veien. På fritiden har han i årevis jobbet på motorsportar-rangement som rescue for å hjelpe sjåfører som har hatt ulyk-ker eller havarert på racerbanen. Dette følger han også i det daglige. Støtt og stadig møter han på havarier langs veien. Med gulblink på taket og redningsutstyr alltid beredt i bagasjen, stiller han opp for å gjøre situasjonen så trygg som mulig for alle parter inntil nødetater og berging er på stedet.

Smidig tridem
Med tridem og høy hytte er ikke skyssen til Per liten, men den er likevel smidig. «Vi er ofte på eiendommen til folk og gjør arbeid, men med den nye styrte bakakselen er den enkel å ta seg rundt i trange gater med god svingradius.»
En ettermiddag ble vi med Per ut på en gravejobb ved en av inngangene til Lovisenberg diakonale sykehus. Her skulle noe jord og steinmasser flyttes. Selv mellom inngang, sykkelstativer og parkerte kjøretøy var det ingen problem for den erfarne Oslo-sjåføren å manøvrere bilen.

Utenfor NRC Gravco på Alnabru avslutter Per med følgende, «Bilen er vanvittig god å kjøre. Det er nesten som å kjøre en stor personbil da den ligger så godt på veien. Det er en 650 V8, men den bruker ikke like mye drivstoff som mange kanskje skulle tro. Vi kjører i mye trafikk med start og stopp og lav hastighet, så det har ikke så mye å si. Jeg er kjempefornøyd med
hvordan bilen er å håndtere i det daglige. Helt tipp topp.»

Scania R650

• 2022 Scania R650 8X4*4
• CR20N sovehytte med normaltak
• 3550 akselavstand
• Opticruise med krabbegir
• Helluft Tandem
• Premium innredning, premium stoler med varme og ventilasjon
• Kledd om innvendig av FL Buur i sort skinn og alcantara
• 2 senger
• 2 kjøleskap
• Nattkjøler
• Ekstern tilkobling til motorvarmer og vedlikeholdslader for batterier
• Påbygg levert av Nomek i Stryn
• Hiab multilift 24t krok med hurtigløft og fjernkontroll
• Bakrigg med eksosrør i børsta stål, høystående skap med klesskap på en side, hyller og inverter i det andre. Skapene får varme fra eksosen
• Sideplater og tråkkeplater
• Sideskap på ene siden
• Kjettingkasser mellom bakakselskjermene
• Lyskasse og lysplate med firkantlamper og VisionX arbeidslamper
• Takrigg med reklamekasse
• Varsellysbjelke
• Ekstralys og feste til horn er spesiallaget
• Spesiallaget feste til ekstralys nede i front

NRC Gravco
Gravco AS ble etablert i 1977 som
en ren entreprenørbedrift med kun gravetjenester. I dag håndterer de alt innen vann, avløp, rørinspeksjoner, dre-nering, steinsetting og lignende i Oslo og Viken, fra deres lokaler på Alnabru.

I november 2017 ble Gravco kjøpt opp av NRC Group ASA, og ble en del av et større konsern. Fra 2018 ble firmanav-net endret til NRC Gravco AS.