Det første Scania-kjøretøyet ble konstruert for 130 år siden. Til tross for at kjøretøyene de første årene ikke lignet mye på det de gjør i dag, var målet til Scania det samme som nå: Effektiv og komfortabel transport fra A til B.

Visste du at sykler og jernbanevogner la grunnlaget for Scania?

1891, ble Vagnfabriken i Södertälje grunnlagt. Deres produksjon bestod av gods- og passasjervogner til det stadig voksende svenske jernbanenettet. Fem år senere, i 1896, grunnla den engelske sykkelfabrikken Humber et svensk datterselskap; Svenska Aktiebolaget Humber & Co. Bedriften ble etablert i Malmö, og drev lisensproduksjon av engelske Humber-sykler. Nå skal du få vite hvordan dette endte opp med å bli dagens Scania!

Allerede i 1900 ble den engelske sykkelfabrikken kjøpt opp. Kjøperen var et relativt nyetablert selskap i Malmö, nemlig Maskinfabriksaktiebolaget Scania. Dette var et svensk foretak, som allerede i 1897 hadde utviklet sin første lastebil.

På Vagnfabriken i Södertälje så de seg om etter nye forretningsområder. I 1902 lanserte også de sin første lastebil, og fire år senere forkortet de navnet sitt til VABIS.

Nå blir det enkelt å legge sammen to pluss to.

De to selskapene Scania og VABIS endte opp med å slå seg sammen til et nytt selskap; AB Scania-Vabis. Dette skjedde blant annet som følge av økonomisk nedgang og til slutt produksjonsstans av jernbanevogner.

I det nye selskapet, ble produksjonen av lastebiler konsentrert i Malmö, mens utvikling og produksjonen av motorer, personbiler og lette varebiler ble lagt til Södertälje. I 1913 ble det besluttet å flytte hovedkontoret til Södertälje, og i dag finner du både dette og lastebilfabrikken der.

Griffen
Scanias opprinnelige virksomhet la grunnlaget for selskapets symbolbruk. Sentralt i logoen er det mytiske dyret Griffen (på svensk Gripen), som består av en løvekropp med ørnehode. Griffen symboliserer blant annet styrke, hurtighet, årvåkenhet og mot. Dette ble valgt som symbol for å representere Malmö i Skåne län, som også har en dominerende Griff i sitt fylkesvåpen. Sirkelen og de tre sirkelbuene rundt Griffen symboliserer tannhjulet og pedalkranken til de originale Humber-syklene, som ble produsert på Scania sin maskinfabrikk de første driftsårene.

Med en historie på mer enn 131 år har Scania-logoen gjennomgått mange endringer og moderniseringer. Det aller første symbolet ble tegnet i 1901 med Griffen og navnet ”Maskinfabriks Aktiebolaget Scania, Malmö”. Etter sammenslåingen av Scania og Vabis i 1911 ble symbolet modernisert med det forkortede navnet ”Aktiebolaget Scania-Vabis”. Slik ble det værende i 43 år, frem til man i 1954 strøk ordet ”Aktiebolaget”. På den måten kunne ”Scania Vabis” fremstå klarere og renere.

Scania Vabis navn og logo ble beholdt til 1968. I forbindelse med ”Program Scania” og introduksjonen av lastebilmodellene 80, 110 og 140 i 1969 forsvant symbolet med Griffen, tannkronen og de tre buene. Symbolet ble erstattet av en veldig enkel logotype med bokstavene SCANIA som man kjente igjen fra emblemet på radiatorgrillen til både Scania-lastebiler og -busser.

Farvel til Vabis

Med dette grepet forsvant Vabis-navnet permanent. Dette skjedde samtidig som Scania og den svenske personbilprodusenten SAAB ble slått sammen til ett selskap. Fra 1969 het selskapet ”Saab-Scania”. Den enkle Scania-logoen ble brukt for lastebiler og busser i hele 15 år, frem til 1984, da Griffen gjorde comeback i et kombinert symbol.

Denne gangen ble den supplert med SAAB- og SCANIA-navnene og to sirkler flettet inn i en større sirkel. Dette designet ble laget av den svenske kunstneren Carl Fredrik Reuterswärd, som også er kjent for å ha laget skulpturen av en revolver med knute på løpet. Har du vært i New York, har du kanskje sett den utenfor FN-bygningen?

I 1995, da Saab og Scania ble oppdelt til uavhengige selskaper, moderniserte Scania symbolet ”tilbake” ved å fjerne SAAB-navnet. Griffen i midten, omgitt av pedalkrank var deretter uendret frem til 2017, da ble logoen videreutviklet ytterligere. For første gang siden 1901 ble gullkronen på Griffen skiftet ut med en sølvkrone, og symbolet ble gjort mer 3-dimensjonalt. •

Vil du lese mer om historien til Scania AB og Norsk Scania AS, kan du gå til scania.no