Tommy fikk girkule

Tommy fikk girkule

Fra Fokus #3 2023: Girkula på Tommy Holandsjøs Scania 82M er fra 1982. En ny identisk var lagervare hos Scania.

[ Tekst og foto: Espen Braata ]

Han har bilen som en hobbybil. Men ting skal være i orden, og den brukes jevnt og trutt. For en tid tilbake sprakk girkula på tippbilen, og forsøk på å lime var fånyttes.

- Jeg sendte en mail til Mats Størdal, som jobber på delelageret hos Scania Bergen, om girkula kunne finnes på lager. Jeg hadde ikke så store forhåpninger, men morgenen etter kom svaret. Det var igjen èn på lager i Norge, sier Tommy.

Han ble både overrasket og imponert over at delen fantes på lager, og får ikke skrytt nok av Mats, som i følge Holandssjø, yter super service fra morgen til kveld.

Mads Størdal kan bekrefte at det er mange som trenger deler til sine veteranbiler.

- Vi har flere henvendelser hver uke på deler til veteranbiler. Det gjelder også biler av 1- og 2-serie, sier Mads Størdal. Veldig mange av delene kundene etterspør finnes fortsatt i Scania-systemet.

Ikke første gang
Før Tommy kjøpte 82-en for to år siden, hadde han en 140 som var bygd om til en 143 med både hytte, motor og drivlinje. Til boggiløftet på den bilen fikk han i sin tid tak i det nest siste repsettet som fantes på lager i hele Europa.

Da 140/143-en ble solgt, ville han ha igjen en litt mindre Scania som i tillegg gikk litt billigere enn V8-eren. Da var snutebilen fra 1982 et godt alternativ.

- Den ble levert ny til Vägverket i Sverige i 1982. I 1998 ble den importert til Norge, og her har den hatt tre eiere. Jeg kjøpte den av en kar i Trysil, sier Hollandsjø, som selv er yrkessjåfør.

Fint liv
Nå lever den den 41 år gamle tippbilen et godt liv med egen garasje på Bulken, litt vest for Voss i Vestland fylke. Ferdskriveren i bilen viser en kilometerstand på 340.000. Selv om motoren ikke er på mer enn 230 hestekrefter er den både lettkjørt, og går bra. Påbygget er originalpåbygget fra Zetterbergs, og har aluminiumslemmer og treveis tipp.