Fra Borgeskogen til Bratislava

Fra Borgeskogen til Bratislava

«Top Fem» fra Borgeskogen gikk av med Norges-seieren i den globale konkurransen Top Team. De gjør seg nå klare til å representere de norske fargene i den europeiske finalen i Bratislava 8. oktober. Serviceteamene våre er ryggraden i Scania. Det er de som hele tiden står på for at våre kunder kan holde hjulene i gang og sørge for at samfunnet fungerer.

1. plass. Scania Borgeskogen
Fra venstre: (Distriktssjef på anlegget Petter Nordnes – med som coach), Steinar Skjeggerød, Kenneth Avdal, Gunne Stokland, Trond Linnerud og Bjørn Martin Muggerud. Kontakt: Petter.nordnes@scania.com

Når 5 lag med totalt 25 deltagere møtes til dyst for å kåre det beste verkstedteamet i Scania merker du at konkurranseinstinktet har våknet og at konkurransenervene begynner å prege den enkelte. Top Team-programmet går over to år, med lag fra 60 land og mer enn 8000 deltagere. Lagene konkurrerer først i teoretiske runder hvor de slås ut. «Det er en tøff konkurranse, men også en mulighet for våre teknikere til å vise at de er de beste av de beste», sier Erlend Emilsen ved Scanias Kompetansesenter. «Før Top Fem skal til Europafinalen skal vi ha en ekstra «drillerunde» med dem her på Kompetansesenteret, slik at de skal være best mulig rustet til finalen. Laget har høy kompetanse og har allerede vært i èn verdensfinale, så dette kan gå veien igjen», avslutter en optimistisk Emilsen.

«Top Team er en konkurranse hvor teamene fra verkstedorganisasjonen i Scania verden over kan vise hva de er gode for når det gjelder feilsøking, diagnose og reparasjon. Her handler det om å løse oppgaver som et team, noe våre ansatte gjør hver eneste dag», sier Servicemarkedsdirektør Einar Stavset Laheld, som fulgte konkurransen med stor spenning.

Lagene som møttes i den nasjonale finalen var: Verdal, Stavanger, Molde, Narvik og Borgeskogen. Konkurransen besto av fem tekniske arbeidsstasjoner hvor de måtte diagnostisere og løse mekaniske og elektriske problemer med lastebiler, busser og industrimotorer. En tung post med mange teorispørsmål skulle også besvares. Alle postene hadde i tillegg en tidsfrist som la et enda større press på deltagerne.

Etter en lang dag med krevende oppgaver vant til slutt laget fra Borgeskogen utenfor Tønsberg. Laget består av Gunne Stokland, Kenneth Avdal, Bjørn Martin Muggerud, Trond Linnerud og Steinar Skjeggerød. Distriktsjef på Borgeskogen, Petter Nordland, fulgte teamet hele dagen, og da de vant uttrykte han: «Jeg er veldig imponert over teamet, og det er veldig gøy å se dem bli belønnet for innsatsen. Og jeg er selvfølgelig veldig stolt over at de nå skal representere Norge i Europafinalen.»

«Vi diskuterer allerede nå hva vi skal gjøre for å forsvare tittelen vår om to år. Men først drar vi til Bratislava, og vi har ingen planer om å gi oss der. Vi vil veldig gjerne til verdensfinalen», sier lagleder Stokland. Sammen med kollega Linnerud, som har vært med på Top Team-konkurransene siden 1992 utgjør laglederen seniorteknikerne. Avdal og Skjeggerød har lengre fartstid på verksted og nå administrasjon, mens Muggerud er yngstemann og «up and coming» med sine 3 år med fagbrev. «Nå skal vi hjem og fortelle kollegene på verkstedet at vi kom videre, men også at alle på anlegget skal på fabrikkbesøk i Södertälje. Det blir populært», smiler Linnerud.

3. Plass. Verdal
Fra venstre: Stian Lassen, Petter Karlsen Lysgaard, Erlend Svee Aksnes Ole Marius Hovdal, Veronica Søreng og Tore Reitan. Kontakt: Annar.indahl@scania.com

4. plass. Scania Stavanger
Fra venstre: Jostein Olsen, Solveig Ødegård, Thomas Gjerde, Andrè Stornes, Magnar Vigrestad (coach) og Stig Husebø. Kontakt: roy.arild.edland@scania.com

5. plass. Scania Molde
Scania Molde Fra venstre: Roar Berg (distriktssjef – med som coach), Ketil Hassel Nyheim, Erik Andreas Strømsvåg, Sverre Morten Aarseth, Per Helge Hamre og Sten Atle Brattsveen. Kontakt: roar.berg@scania.com

Konkurranseteamet: Kontakt: erlend.emilsen@scania.com

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.