Scania-teamet som besøkte skolen besto av selger Geir Christoffersen, Distriktssjef Trond Bjørnå og regionleder salg, Arild Netland.

Scania Arendal besøkte fremtidens sjåfører

Ved Sam Eyde vgs i Arendal fikk lærerne ved Transport nylig besøk av en ny elektrisk lastebil. Med stor interesse for teknikk og kjøreegenskaper ble dette en anledning for de vitebegjærlige lærerne til å bygge på kunnskapen om store doninger. De fikk også prøvekjøre lastebilen for å bli bedre kjent med kjøretøyet de etter hvert skal lære elevene opp i å kjøre.

Skole i toppsjiktet
Sam Eyde VGS i Arendal er en ny og moderne skole blant toppsjiktet i Norge. Skolen er bare 10 år gammel, og fasilitetene er imponerende. Her finner du store, flotte innendørs verksteder, moderne utstyr på alle linjer og en tidsriktig maskinpark. Lærerne oppleves som svært engasjerte, og har høy faglig kompetanse. Yrkessjåførlinja er en landslinje som tar imot elever fra hele Norge, og er en del av en komplett fireårig utdannelse som fører frem til fagbrev yrkessjåfør.

Full av energi
Når ellastebilen, en Scania 25P lastet til totalt 27 tonn, kjører inn porten på skolen står åtte kjørelærere klare til å prøvekjøre. «Vi synes det er spennende å få mulighet til å prøve denne nye ellastebilen, sier avdelingsleder på transportlinja, Ivar Flageborg. «Her ved Sam Eyde fokuserer vi på å ha oppdatert materiell, slik at vi kan tilby elevene våre best mulig og relevant opplæring, så det er viktig for oss å få prøvd ut det nyeste som finnes på markedet».

Med en rekkevidde på opptil 250 km får hver av lærerne anledning til å kjøre en god runde. Samtlige har mange lovord etter kjøreopplevelsen. «Det som er imponerende er selvfølgelig akselerasjonen, men også utrullingen og støynivået. Det er en veldig god bil å kjøre, like retningsstabil som de andre Scaniaene jeg har kjørt, og det er stille og behagelig i førerhuset. Denne kan jeg anbefale på det varmeste», sier Flageborg i det han kommer ut av bilen.

Krever mot og vilje
I tillegg til prøvekjøring får lærerne en gjennomgang av Scanias bærekraftsmål og teknologien bak lastebilen. Praten går ellers rundt omstillingen til fossilfrie kjøretøy som nå skjer i hele samfunnet.

«Vi ønsker å gjøre valget for kundene enklere ved å la dem få prøve de elektriske produktene. Mange kunder er fremdeles usikre på å omstille driften til alternative drivstoff og elbil, mye på grunn av økonomi. Det krever mot og vilje», forteller Geir Christoffersen, selger i Scania Arendal. Enkelte stemmer i samfunnet mener at dersom man venter for lenge med å bytte ut kjøretøyparken, så kan man bli frakjørt, blant annet fordi stadig flere offentlige og private bedrifter stiller krav til fossilfri transport.

Flere aktører som har våget seg over på fossilfrie kjøretøy har til og med opplevd økt lønnsomhet, fordi de i anbudsprosesser har hatt dette konkurransefortrinnet. Driftskostnadene har i tillegg blitt kraftig redusert på grunn av drivstoffpriser og fritak i bomringen. Og sist, men ikke minst, har de fått mer fornøyde sjåfører, siden støyen i førerhuset er mye mindre.

98 % reduksjon av CO2
Elektrifiserte kjøretøy som går på grønn strøm reduserer CO2-utslippene med opptil 98 % sammenlignet med et konvensjonelt kjøretøy som går på fossilt drivstoff. Scania har forpliktet seg til å redusere CO2-utslipp fra kjøretøyene når de er i drift med 20 prosent innen 2025, med 2015 som referanseår. En rask overgang til elektrifisering er nøkkelen for å nå målet, og derfor må volumet av elektrifiserte biler øke. «Framtida er elektrisk» Lærerne forteller at de også opplever noe skepsis rundt elbil fra den yngre generasjonen, fremtidens sjåfører. «Kanskje er mange skeptiske fordi de ikke har prøvd det, og vet nok om det», sier Alf Børre Fredriksen, som blant annet har bakgrunn fra kjøreskole og Biltilsynet. «På Sam Eyde ønsker vi å være i forkant og følge med i utviklinga, og vi vil jobbe for å endre denne holdningen. For framtida er elektrisk,» avslutter han.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.