10. mars – digital lansering nr. 1 2021: Redaksjonen i samtaler med Mark Sealy og Asmaa Walton

Klokken 18.00: Samtale mellom sjefredaktør Kjetil Røed og Mark Sealy: Hva er avkolonisering? Kan det finnes i detaljene like så mye som i helheten?

Fototeoretikeren Mark Sealy har i boka Decolonizing the Camera: Photography in Racial Time studert arkiver fra tidligere kolonier og sett på hvordan maktstrukturer nedfeller seg i fotografier. Det er ikke alltid hvor man tror.

Onsdag klokken 18.00 legger vi ut en samtale med Sealy på billedkunst.no hvor vi – nærmere bestemt sjefredaktør Kjetil Røed – diskuterer disse bildene, men også hva kunstens rolle kan være i dette. Vi vil også komme innom norske forhold.

Klokken 19.00: Samtale mellom medredaktør Tine Semb og Asmaa Walton: Om Black Art Library, kunst og bøker

Samtalen strømmes direkte fra Museum of Contemporary Art Detroit (MOCAD) / Lofoten

LOGG PÅ VIA ZOOM KLOKKEN 19.00

Kanskje har du allerede fått papirutgaven i hende og gjort deg kjent med Asmaa og Black Art Library? Nå har utstillingen av biblioteket åpnet. Vi tar en ny prat med henne direkte fra MOCAD 10. mars. Da får vi et visuelt innblikk ikke bare i utstillingen, men også noen helt spesielle funn fra samlingen. Har du selv spørsmål til Asmaa eller oss, send dem til katrine@billedkunst.no. Før den tid, les gjerne det første møtet med Asmaa, «An art book nerd with a mission».