Jason Havneraas og Kjetil Allen Berge, Roger’s Watch / Bird Whistle (2021) Videoinstallasjon 05:47 min loop og 11:18 min loop. Vises på Høstutstillingen 2021. Foto: Vegard Kleven

Følg Høstutstillingens åpningsseremoni direkte: «Mange, veldig mange, imponerer»

– Mange, veldig mange, imponerer. Noen med teknikk og materialbruk, noen med hvordan de nærmer seg aktuelle temaer. Utstillingen er dypt ærlig, uredd, bråkete og irriterende, sier juryleder Solveig Landa. Lørdag 11. september kl. 13.00 kan publikum følge Høstutstillingens åpningsseremoni direkte.

Med over 2 500 søknader – det høyeste antallet på flere år – hadde Den Nasjonale Jury et intenst arbeid.

– Som ellers i samfunnet har arbeidet med Høstutstillingen, inkludert prosessen med å velge ut verk, foregått digitalt i år. Vi har sittet på ulike steder i landet og diskusjonene har skjedd via nett. Vi har sett på helheten og sammensetningen av utstillingen, men først og fremst på hvilke verk som vi på ulike måter ble grepet av, sier Landa.

Resultatet etter gode og grundige diskusjoner er en utstilling som inneholder 118 verk fra 107 kunstnere og kunstergrupper.

– Jeg er spesielt begeistret over at vi har nærmere 60 debutanter i år. For en av dem, Ayo Akinsete, er dette første gang han deltar på en utstilling. Verket hans, et foto, er et sterkt portrett av broren. Verket Roger’s Watch/Bird Whistle av Jason Havneraas og Kjetil Allen Berge, som en går inn i på vei opp til salene, er også et sterkt møte, sier hun.

– Publikum får oppleve mange verk der lyd er en vesentlig del. Dessuten er performance- og videoprogrammet spennende i år, og verdt å få med seg.

Oversiktsbilde av sal, med Einar Grindes verk Triumf i midten. Installasjonen består av en rekke plasthester, stablet sammen til en bue. Kunstnerens utgangspunkt for verket er hestens rolle før og nå – hvordan mennesket var avhengig av hesten som transportmiddel og arbeidskraft, men nå har erstattet dyret med maskiner. Foto: Jannik Abel.

Følg åpningsseremonien direkte, lørdag 11. september fra kl. 13.00

KLIKK HER

Program for åpning av Høstutstillingen, statens 134. kunstutstilling

13.00: Styreleder i Norske Billedkunstnere, Ruben Steinum, ønsker velkommen
13.05: Åpningstale av kultur- og likestillingsminister Abid Raja
13.10: Tale fra leder av Den Nasjonale Jury, kunstner Solveig Landa
13.15: Utdeling av Den franske pris ved Frankrikes Ambassadør til Norge, Pierre-Mathieu Duhamel
13.20: Utdeling av Høstutstillingsprisen ved direktør i Bildende Kunstneres Hjelpefond, Hege Imerslund
13.25: Utdeling av Norske Grafikerers Fonds grafikkpris ved Anne Kristin Myrseth
13.30: Utdeling av Kistefos kunstpris ved Ahmed Umar
13.35: Utdeling av Norske Kunstforeningers debutantpris ved styreleder i Norske Kunstforeninger, Anna Katharina Haukeland
13.45: Performance: Peter Horneland / Please raise your hand

Årets kunstnere:

Pierre Lionel Matte, Anna Carin Hedberg og Ebba Moi , Anne-Liis Kogan, Petter Buhagen, Endre Aalrust, Morten Krohg, Janne Talstad, Kamilla Skrinde, Gunnhilde Høyer, Per Hess , Yngvar Larsen, Synnøve Persen, Hilmar Fredriksen, Peter Horneland, Liv Dessen, Patrik Berg , Runa Boger, Sofia Karyofilis, Brit Bøhme, Torgrim Wahl Sund, Karin Augusta Nogva, Martin White, Linda Soh Trengereid, Johannes Block Hellum, Erika Reed, Thomas Iversen, Helene Duckert, Ingebjørg Une Hagen, Matilde Westavik Gaustad, Kim Hankyul, Dimitri Lurie, Ragna Misvær Grønstad, Hilde Svalheim, Nicole Rafiki, Jinbin Chen, Carlos A. Correia, Meera Manjit Kaur, Irene Kaltenborn, Edith Spira, Yachi Yang, Sidsel Bonde, Ane Thon Knutsen, Ayo Akinsete, Asbjörn Andresen, Sean Bell, Geir Egil Bergjord , Mai-Bente Bonnevie, Paul Brand , Anders Brenno, Noëlie de Raadt, Oscar Debs, Philipp Dommen, Kari Dyrdal , Nils Eger , Randi Eilertsen, Johannes Engelsen Espedal , Thomas Falstad , Lykke Frydenlund , Laura Gaiger, Einar Grinde, Kristian Hagerup, Gjertrud Hals og Odd Hals, Ingunn Milly Hansen, Iselin Linstad Hauge , Jason Havneraas og Kjetil Allen Berge, Eirik Hellebust, Synneva Heradstveit, Ann Iren Jamtøy, Ola Jonsrud, Marthe Kampen, Kristin Kanter , Kvae og Bark (Karoline Sætre og Øyvind Novak Jenssen, Wenche Landaas, Veslemøy Lilleengen, Victoria Lopez, Ida Lorentzen , Tor-Magnus Lundeby , Øystein Pålssønn Lønvik, Sara-Marie McGarrighan, Yohannes Mulat Mekonnen, Helle Mellemstrand, Ragnhild Monsen , Marta Nerhus, Duy Nguyen, Inger Johanne Nygren , Gunvor Olsen, Vibeke Luther O'Rourke, Daniel Persson , Tonje Plur, Marcus Reistad, Gry Hege Rinaldo, Nina Katrine Risåsen , Gjert Rognli, Erling Stuart Rohde, Ida-Christel Siebke, Birgitte Sigmundstad , Annika Simonsson, Randi Annie Strand, Kristin Sæterdal , Bente Sætrang , Anni Tiainen og Teresia Fant, Evy H. Tjåland og Anne Haaland Bland, Monika Verde, Lin Wang , Jeremy Welsh og Trond Lossius, Ina Marie Winther Åshaug , Frank Åsnes

Den Nasjonale Jury 2021: Solveig Landa (juryleder), Trygve Ohren (nestleder), Espen Dietrichson, Nora Joung, Terje Roalkvam, Kiyoshi Yamamoto.