Foto: Jannik Abel.

🟡 Julehilsen fra styreleder

Kjære medlem,

Det nærmer seg juleferie, og enden på nok en travel høst med – heldigvis – flere oppturer hva gjelder fremgangen i NBKs fagpolitiske program. Det mest nærliggende å nevne er årets nye kunstnermelding (den første på 26 år), Kunstnarkår, som jeg endelig kunne komme med et muntlig innspill til i en åpen høring på Stortinget sist uke.

Det er riktignok flere punkter i meldingen som må avklares og jobbes med, men jeg ser det som en seier for billedkunstnerne at regjeringen har jobbet inn våre innspill i meldingen, slik at den faktisk gir en god situasjonsbeskrivelse av det visuelle feltet. Det ligger an til at vi på sikt kan arbeide frem en rammeavtale for utstillingsvirksomhet, slik at kunstnere sikres inntekter når de stiller ut ved statlig finansierte visningssteder. For NBK betyr dette helt konkret at kunstnerne skal en en skriftlig avtale om utstillingsvederlag, utstillingshonorar og produksjonsmidler. Les gjerne hva NBK skriver i sitt høringsinnspill til meldingen.

Også da vi leste forslaget til neste års statsbudsjett, kunne vi konstatere at regjeringen har lyttet til de visuelle kunstnerorganisasjonene. Blant annet ble posten for utstillingshonorar økt fra seks millioner til 21.4 millioner. Ifølge handlingsprogrammet vedtatt av landsmøtet i juni 2023, skal NBK opprette en arbeidsgruppe som skal utarbeide en konkret og transparent modell for hvordan utstillingshonoraret skal beregnes, med anbefalte satser. Dette arbeidet er vi godt i gang med. Mer om mine refleksjoner om statsbudsjettet kan du lese her.

Som en del av International Artists Association of Europe (IAA Europe) deltok NBK på generalforsamlingen og samt symposiet ARTS & ROBOTS: Future of artists' labor in the context of current technology development i Beograd, Serbia i oktober. Kunstig intelligens (KI) skaper nye utfordringer for oss som lever av å skape opphavsrettslig beskyttet materiale. Det haster å tilpasse lovverket i takt med den raske utviklingen på dette feltet. Dette vil NBK fortsette å jobbe med fremover.

Avslutningsvis vil jeg takke dere som gjennom medlemskapet deres støtter NBKs arbeid. Jeg vil også rette en takk til våre samarbeidspartnere i arbeidet for kunstneres rettigheter, samt NBKs administrasjon for deres iherdige innsats for å gjøre NBK til en velsmurt organisasjon.

Vi lever i et fredfullt hjørne av verden, i en urolig tid. NBK har sammen med en rekke andre kunstnerorganisasjoner bedt regjeringen intensivere sitt arbeid for å stoppe drapene på sivile i Gaza. Også som enkeltpersoner bør vi bruke stemmen vår nå.

Med ønske om en fredelig jul.

Geir Egil Bergjord
styreleder

🟡 Fra 1. januar øker medlemskontingenten med fem prosent – fra 1700 kroner til 1775 kroner, jamfør landsmøtets vedtak i juni 2023.
🟡 Det blir en økning i støtte til grunnorganisasjonene: 50 prosent økning i søkbare midler (fra 225 000 til 350 000) og 10 prosent økning i driftsttøtte (fra 830 000 - 913 000)