Lansering av Billedkunst nr. 1 2023: Dialog med nye medier og samtale med kunstner Steinar Haga Kristensen.

Velkommen til lansering av Billedkunst nr. 1 2023

Sted: Cafeteatret / Nordic Black Theatre, Hollendergata 8 på Grønland i Oslo

Dato og tid: Torsdag 23. mars. Dørene åpner kl. 18:00, og samtalen varer fra 19:00 til ca. 20:00. Cafeteatret er åpent for mingling og leskedrikker etter praten.

Steinar Haga Kristensen, installasjonbilde fra «ULTRAIDENTIFIKAČNÍ PAVILON», vist ved Centre for Contemporary Art FUTURA
i Praha, 7. desember 2021–16. januar 2022. Foto: Jan Kolský

Hvilke endringer fører digitaliseringen av kunsten og livet med seg? Dette er blant vår tids største spørsmål, og vi kaster et blikk på ulike sider av saken(e) i årets første utgave av Billedkunst. I dette nummeret presenterer vi også et innblikk i kunstneren Steinar Haga Kristensens lekne, morsomme, alvorlige og interessante dialog med det digitale: ULTRAIDENTIFIKASJONSPAVILJONG (2021). I dette verket, som også er et spill, iscenesetter Haga Kristensen en menneskelignende figur i et univers som inkluderer flere velkjente elementer fra hans eget kunstnerskap: dyptrykk, oljemaleri, keramikk, fresko og maleri, glassmosaikk, heklede barneklær, lamper og andre møbler er noe av det som opptrer som bestanddeler i verkets offentlighet. Men hva slags verden er det egentlig vi entrer gjennom dette verket; er det vi som spiller spillet – eller omvendt?

Det blir en samtale om alt dette, de digitale utgavene av oss selv og virkeligheten vi beveger oss i – og hva som enn måtte falle oss inn. Vi vil dessuten utforske spillet live, og publikum vil få mulighet til å spille spillet selv.

Vi byr på gratis bobler til våre kjære gjester samt – naturligvis – et rykende ferskt eksemplar av Billedkunst.