Lansering i Tromsø: Billedkunst #5

Lansering i Tromsø: Billedkunst #5

Velkommen til lansering av årets siste utgave av Billedkunst, denne gangen i Tromsø!

Tid og sted:

Verdensteatret, Storgata 93 B

torsdag 12. desember kl. 19:00

Lenke til Facebook-arrangement

Vi tar debatten om kunstens fremtid i Tromsø: Hva skjer?

Hva skjer egentlig med kunstscenen i Tromsø? Vil Tromsø Kunstforening fortsatt forbli i bygget i Musésgata eller ikke? Og om de blir værende – blir det Universitetet i Tromsø som styrer bygget, og hvordan vil i så fall det bli? I panelet har vi både Universitetsdirektøren, kultur - og idrettssjefen, media og kunstnere.

Det er mange spørsmål i lufta og vi skal også heve blikket og se litt fremover og tenke sammen rundt hva som skjer med kunstscenen i byen. Film, teater og musikk har fått sine løft de siste årene, men når er det kanskje kunstens tur?

Vær gjerne med på debatten! Ordet er fritt i siste del av arrangementet.

I panelet:

• Henrik Sørlid (kunstner og leder for Kunstnere i Tromsø)
  • Skjalg Fjellheim (politisk kommentator, Nordlys)
  • Jørgen Fossland (Universitetsdirektør, Universitet i Tromsø)
  • Pål Jentoft Johnsen (Konstituert kultur - og idrettssjef, Tromsø)
  • Kristin Tårnes (Kunstner og medlem av redaksjonsrådet i Billedkunst)
  • Hanne Gudrun Gulljord (Styremedlem i Tromsø kunstforening)

Tema for Billedkunst #5 er spleising. Og lederen er denne gangen – på sin plass i spleisingens ånd – en samtale mellom de to redaksjonsmedlemmene i Billedkunst, Kjetil Røed og Tine Semb.

Et utdrag:

– Vår måte å lage Billedkunst på spriker i flere retninger uten endelige svar. Og jeg liker det.

Spleisingen er en form for leksikalsk eksperiment i så måte. Vi kommer alltid frem til noe annet enn det forventede, et nytt sted, som i samtalen jeg hadde med Are Mokkelbost, hvor han sier at kollasjen for ham ikke handler om brytning mellom de sammensatte delene eller ideologikritikk, men om å ta innover seg og mestre et visuelt materiale. Når han klipper, limer og gjenbruker billedfragmenter, er det for å utforske et billedfelt som appellerer til ham, snarere enn å kommentere virkeligheten. Eller kritisere kapitalisme, moteblader, eller lignende. Jeg forventet meg andre svar, men ble glad da han sa noe uventet. Gjennom bruddet med forventningen skapte samtalen noen nye forbindelser i mitt hode, jeg tenkte annerledes om spleising og kollasj etterpå. Språk skaper nye sammenhenger, nye fellesskap.

Festen fortsetter utover kvelden. Glass med det du måtte ønske å drikke kan kjøpes i baren.

Håper du har lyst til å komme – vi gleder oss. Velkommen skal du være!