Norske Billedkunstnere (NBK) søker daglig leder

NBK søker en ambisiøs, engasjert og samlende daglig leder med solide organisatoriske og administrative kvalifikasjoner. Daglig leder har overordnet ansvar for personalet, daglig drift og organisasjonenes forvaltningsoppgaver.

Daglig leder har ansvaret for økonomi- og virksomhetsstyring for organisasjonens avdelinger: Stipend, Billedkunst, Høstutstillingen og øvrig administrasjon. I dette ligger ansvaret for HR og økonomi – herunder regnskapsstyring, rapportering og budsjett. Daglig leder er ansvarlig for utvikling og effektivisering av rutiner og systemer, samt dialogen med tilskuddsgivere, departement og eksterne samarbeidspartnere. Daglig leder rapporterer til styret.

NBK ser etter en person med forståelse for politiske prosesser og som i nært samarbeid med styreleder skal legge til rette for organisasjonens fagpolitiske arbeid. Daglig leder må ha god skriftlig og muntlig fremstillingsevne, samt kjennskap til norsk samtidskunst.

Kvalifikasjoner:

• Relevant universitets-/høgskoleutdannelse
  • Organisatorisk og administrativ ledererfaring
  • Tydelig, strukturert, beslutningsdyktig og med god gjennomføringsevne
  • Erfaring fra faglig og organisatorisk strategiarbeid
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Forhandlingserfaring
  • Evne til strategisk tenkning
  • Kjennskap til politiske prosesser og strukturer
  • Interesse for norsk samtidskunst og kunstfaglig forståelse

Stillingen er et åremål på seks år med mulighet til forlengelse i én periode. Tiltredelse og lønn etter avtale.

For spørsmål om stillingen, kontakt styreleder Hilde Tørdal, tlf. 906 61 074, eller daglig leder Mari Aarre, tlf. 482 34 850.

Søknad og CV sendes på epost til daglig leder Mari Aarre mari@billedkunst.no innen 28.01.2018.

Om arbeidsgiveren

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge.

Organisasjonens historie strekker seg helt tilbake til etableringen av Høstutstillingen i 1882 og kunstnernes kamp om å få på plass de første kunstnerstipendene. NBK er en paraplyorganisasjon som samler 2 900 profesjonelle billedkunstnere, fordelt mellom 14 distriktsorganisasjoner og fem fagspesifikke, landsdekkende fagorganisasjoner, samt Unge Kunstneres Samfund (UKS).

NBK har som formål å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK er arrangør av Høstutstillingen og fungerer som innstillingsorgan for Statens kunstnerstipend og egne fondsmidler. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst. Staben utgjør til sammen elleve ansatte fordelt på avdelingene. NBK mottar årlige tilskudd fra Kulturdepartementet til sine statlige forvaltningsoppgaver.