Påminnelse på forslag til DNJ og Stipendkomité

Påminnelse på forslag til DNJ og Stipendkomité

Kjære NBK-medlemmer,

Håper dere alle har hatt en riktig god sommer!

Nå er det kun én uke igjen av fristen for at NBKs grunnorganisasjoner og enkeltmedlemmer kan foreslå kandidater til verv i Norske Billedkunstneres Stipendkomité og Den Nasjonale Jury. Fristen er satt til 13. august 2021 kl. 13:00. Kunstnerne som foreslås til vervet behøver ikke å være medlemmer av NBK eller andre fagorganisasjoner, og forslag sendes inn via dette skjemaet: Skjema for innmelding av kandidater

De innsendte forslagene gjennomgås av Nominasjonsutvalget som deler kandidatene inn i kompetansegrupper, basert på deres oppgitte fagfelt. Nominasjonsutvalget lager også en innstilling til sammensetning av hhv. SK og DNJ, hvor de tilstreber faglig, aldersmessig, kjønnsmessig, geografisk og kulturelt mangfoldig spredning. Nominasjonsutvalget arbeider i henhold til NBKs vedtekter, samt instruks og prosedyre vedtatt av NBKs landsmøte.

Valgskjemaet vil være åpent i perioden 25. august – 8. september 2021. Som NBK-medlem kan du da enten stemme på Nominasjonsutvalgets forslag, eller du kan stemme på enkeltkandidater fra listen med samtlige foreslåtte navn. Valget er hemmelig – det vil si at administrasjonen i NBK kan se hvem som har stemt, men ikke hva de har stemt. Alle stemmer blir talt opp innen kompetansegruppen kandidaten tilhører. Slik sikres faglig spredning i komité og jury.

Ønsker du mer informasjon om vervene og valget har NBK opprettet en egen informasjonsside her: Valg av stipendkomité og Den Nasjonale Jury 2021

Kontakt NBK dersom du har spørsmål rundt vervene eller valget:

Koordinator: haakon@norskebilledkunstnere.no
Administrasjonskonsulent: kristin@norskebilledkunstnere.no