Venter minst 1000 Skrik-masker foran Stortinget i dag

Venter minst 1000 Skrik-masker foran Stortinget i dag

Politikere fra syv partier holder appell for kunstnerøkonomien foran Stortinget når 20 kunstnerorganisasjoner arrangerer sitt opprop i dag.

Over 2 000 personer har meldt seg på Facebook-arrangementet #kunstneroppropet – en markering mot det foreslåtte statsbudsjettet som fremstår som et svik mot kunstfeltet.

Bedre lønn, tilrettelegging for å etablere seg internasjonalt samt oppnevningsrett til stipendkomiteene er blant kravene til Kunstnernettverket som representerer 29 000 kunstnere i Norge.

– Regjeringen vil ta oppnevningen fra 29 000 kunstnere til fem medlemmer i et utvalg i Kulturrådet. Det er en uheldig maktkonsentrasjon. Regjeringen sier de ønsker en kulturpolitikk som har maktspredning, men legger til rette for det motsatte, sier Hilde Tørdal, styreleder i Norske Billedkunstnere og medlem av Kunstnernettverkets arbeidsutvalg.

For pressehenvendelser, kontakt kommunikasjonsansvarlig Katrine Sviland (938 83 600)