Damian Ajavon får Norske Kunstforeningers debutantpris for verket PROTECTION OF RELICS (Black Craft Matter) (2023).

Damien Ajavon er årets debutant på Høstutstillingen

Årets debutant overbeviste juryen med et monumentalt tekstilverk som tar betrakteren inn i en personlig og samtidig universell historie om identitet og kulturarv.

– Jeg kjenner meg beæret. Prisen representerer kulminasjonen av det harde arbeidet og dedikasjonen til håndverket mitt, sier Damian Avajon, som får Norske Kunstforeningers debutantpris for verket PROTECTION OF RELICS (Black Craft Matter) (2023). ⁠⁠

⁠– Det føles utrolig givende, spesielt etter å ha flyttet til Norge, tar en mastergrad på KHIO og har tilbragt tid på Søndre Green. Støtten jeg har fått fra Kristin Lindberg, moren min og vennene mine har vært helt avgjørende, sier de.

PROTECTION OF RELICS (Black Craft Matter) (2023). Foto: Vegard Kleven.

⁠Historien fortelles gjennom en jacquard-vev i bomull, basert på et foto, hvor kunstneren har iscenesatt seg selv. En selvbygd Manjak vevstol⁠ som tradisjonelt brukes i Vest-Afrika, er plassert i et snøkledd norsk landskap. Motivet er kunstneren selv i arbeid ved Manjak-veven, ikledd en vinterbunad brukt av kvinner i Norge på 1900-tallet.

Utforsker identiten som afropeisk tekstilkunstner

– Arbeidet mitt utforsker identiteten min som en afropeisk tekstilkunstner. Jeg ønsker også at det skal være tankevekkende og utfordre folks oppfatning av håndverk og identitet, sier Avajon.

«Gjennom den performative iscenesettelsen, situasjonen i motivet og utførelsen av selve verket, knytter kunstneren sitt afroeuropeiske opphav, sin identitet som skeiv og ulike håndverkstradisjoner sammen, og setter det inn i en ny estetisk form, i nye omgivelser og inn i vår samtid. Med verket «PROTECTION OF RELICS (Black Craft Matter) blir vi som betraktere tatt med inn i et visuelt univers som aktualiserer og berører strukturer knyttet til identitet, representasjon og den kulturarven vi bærer med oss. Kunstneren skaper nye fortellinger gjennom sin jacquard-vev og vi inviteres inn i samtalen», heter det i prisjuryens begrunnelse.

• Damien Ajavon (f. 1990 i Frankrike) er en oslobasert kunstner med senegalesisk og togolesisk bakgrunn. De tar for tiden en mastergrad i tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo. Ajavon har nylig deltatt i gruppeutstillinger ved Dunlop Art Gallery (Regina i Canada), KODE (Bergen) og Fotogalleriet (Oslo), samt vist et verk i foajeen på Kunstnernes Hus (Oslo). Den siste tiden har de også deltatt på Révélations International Biennial of Crafts and Creation (Paris) og vist arbeider ved Galerie Atiss Dakar (Senegal) i forbindelse med Dak’Art Biennial of Contemporary Art. Ajavons arbeider er blant annet innkjøpt av Oslo kommune.
  • Norske Kunstforeninger har siden 2010 delt ut en pris til en debutant på Høstutstillingen. Formålet med prisen på 50 000 kroner er å løfte fram og synliggjøre unge samtidskunstnere i Norge. ⁠Årets jury består av juryleder Kari Berge (nestleder iNorske Kunstforeningers styre og daglig leder / kunstnerisk leder ved Sandefjord Kunstforening), Kari AnneHelleberg Bahri (utstillingskomiteen ved KongsbergKunstforening), Daniel Vincent Hansen (prosjektlederved Heimdal Kunstforening) og Gelawesh Waledkhani(representant fra Den Nasjonale Jury).

Kategorier

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. Med over 3300 medlemmer er NBK Norges største kunstnerorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.