Fra Høstutstillingens åpningshelg. Foto: Jannik Abel.

Folkets pris på Høstutstillingen: – Vi håper så mange som mulig vil være med å stemme frem publikumsfavoritten

Folkets pris gir publikum mulighet til å stemme frem sitt favorittverk. På Høstutstillingens siste åpningsdag skal den deles ut for andre gang.

– Dette er den eneste prisen der det er publikum som bestemmer, og ikke en kunstfaglig jury. Vi har ikke lagt noen begrensinger på antall stemmer en kan avgi, men håper jo at resultatet gjenspeiler publikums faktiske mening. Så her håper vi at så mange som mulig vil bidra, sier utstillingsleder Hanne Gudrun Gulljord.

Koronapandemien rammet kunstfeltet tungt i 2020, blant annet ved at mange kunstnere mistet store deler av sin inntekt. Den Nasjonale Jury tok derfor initiativ til å opprette en ny pris, der publikum står for både finansiering og avgjørelse av hvem som blir mottakeren. Den første Folkets pris gikk i fjor til Sara Skogøy for verket My dad went to syden and all I got was this lousy bead-top.

– Vi har også åpnet for donasjoner til prisen, så håpet er også at både privatpersoner og næringslivet vil bidra til at prisen øker i størrelse, sier Gulljord.

Oversikt over årets kunstnere

Slik avgir du stemme til Folkets pris på Høstutstillingen

• Åpne Vipps-appen
  • Trykk på «send» og søk etter «Folkets pris, Høstutstillingen» eller nummer #707239
  • Trykk på «stemme» og finn navnet på kunstneren bak ditt favorittverk fra årets utstilling. Stem!

Hver stemme koster kr. 10,–. Pengene går uavkortet til prisvinneren.

Avstemningen avsluttes fredag 15. oktober ved midnatt. Prisen deles ut søndag 17. oktober.