Ota Benga (2017) av Aleksander Stav

Høstutstillingsprisen tildeles Aleksander Stav

– Det er veldig stort å motta en slik pris. Man får en følelse av at det man gjør blir forstått – det er en god følelse.

Aleksander Stav tildeles Høstutstillingsprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond for verket Ota Benga (2016) – en tredelt skulpturgruppe i brent tre.

Ifølge kunstneren viser verket en tid «da mennesker på grunn av manglende forståelse ble ansett som del av en vill natur», og peker på en spesifikk historisk referanse: Kongoleseren Ota Benga, født 1883, ble bortført fra hjemlandet sitt og utstilt – først på verdensutstillingen i St. Louis i 1904 og senere i Bronx Zoo. Her ble han plassert sammen med aper i «primathuset» for å demonstrere «den laveste form for biologisk utvikling av mennesket». Benga tok selvmord som 32-åring.

Ifølge juryen trigger Stavs verk hele registeret hos betrakteren: «I første omgang kanskje mer det emosjonelle, før det ettertenksomme og intellektuelle kommer snikende. Det er et verk som åpner for lesninger mot flere hold – helt spesifikke gitt den rent konkrete historien som er forelegg for verket, men også mer allmennmenneskelige og universelle som gjør arbeidet aktuelt utover seg selv.»

Videre mener juryen at «løftet inn i samtidens kunst, gis imidlertid fortellingen ny betydning og får slik en innvirkning langt ut over egen historie.»

Dette er andre gang Aleksander Stav deltar på Høstustillingen – en utstilling han sier at han alltid synes er spennende å se.

– Det er her det er lettest å få en oppdatering på hva som foregår blant de gryende kunstnerne i Norge, sier han.

Høstustillingsprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond er på 150 000 kroner, og tildeles en kunstner som deltar med det verk som ansees som mest betydningsfullt på Høstutstillingen. Prisen tildeles på den offisielle åpningen av Høstutstillingen lørdag 16. september kl. 13:00.

Årets jury består av: Billedkunstner Josefine Lyche fra Den Nasjonale Jury, kunstkritiker Monica Holmen oppnevnt av Kritikerlaget og billedkunstner Arne Nøst oppnevnt fra Bildende Kunstneres Hjelpefonds styre.

Kategorier

Norske Billedkunstnere (NBK) er billedkunstnernes interesseorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.