Kristin Lindberg i atelieret på Søndre Green.

Kristin Lindberg får Norges største ettårige kunstnerstipend

– Jeg er helt forferdet og har ikke kommet over det ennå. Dette synes jeg er et stort ansvar og en ære som det er vanskelig å leve opp til. Men jeg er svært takknemlig på vegne av meg selv og tekstilkunsten, sier årets mottaker.

Kristin Lindberg (f. Oslo, 1950) er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole (1973). Hun bor og arbeider i Krødsherad. Lindbergs kunstneriske praksis er forankret i det tekstile som broderi og billedvev. Hun arbeider også med installasjon, digitale trykk og foto.

Lindberg er opptatt av hvordan samtidskunsten kan hente inspirasjon fra både nasjonal og internasjonal folkekunst. Kunsthistoriske referanser benyttes for å skape konseptuelle verk. Billedspråket er ornamentalt og benyttes også på en fornyende måte innen hennes kirkekunst.

Lindberg har gjennom hele sin karriere ytt stor fagpolitisk innsats og hatt en rekke verv i ulike kunstnerorganisasjoner.

Kjempet for det tekstile fagfeltet

I nær 50 år har hun arbeidet med kunsten i et utvidet forståelsesfelt, og tilhører en generasjon norske kvinnelige kunstnere som var med å kjempe for at det tekstile fagfeltet skulle få en anerkjennelse på lik linje med maleri innen billedkunsten.

– Jeg har hele tiden vært opptatt av at tekstilkunst skal bli respektert på lik linje med annen billedkunst. Før Norske Tekstilkunstnere (NTK) ble opprettet, meldte jeg meg inn i Buskerud Bildende Kunstnere. Jeg ble tatt opp under tvil, fordi de var usikre på om tekstilkunst var billedkunst, sier hun.

Da hun gikk på Statens håndverk- og kunstindustriskole (SHKS) i 1968 oppdaget hun ruteåkler på Folkemuseet. Billeduttrykket i ornamentikken åpnet en ny verden for henne, og ruten har fulgt henne som et grunnelementet i kunstproduksjon hennes siden da. Hennes utstillingen «Ornament tepper», i Kunstnerforbundet i 1996 ble omtalt som en spennende fornyelse av åkletradisjonen.

Fascinasjonen for ruten

Broderi tok hun opp igjen ved en tilfeldighet. Hun ble bedt om å hjelpe til med å gi arbeid til jenter på en systue på Sri Lanka, som ble drevet av en srilankisk venninne. Siden de hverken hadde vever eller plass, startet det Lindberg kaller «et broderieventyr».

– Dette samarbeidet – både menneskelig og kunstnerisk – er noe av det viktigste som har skjedd i mitt liv, og har fortsatt en stor betydning for min kunstproduksjon, sier hun.

– I 1968 startet jeg med kompliserte rutemotiver. Nå har jeg landet inn i selve ruten. På mange måter er jeg tilbake der jeg startet. Fascinasjonen for ruten har endt i monokrome flater. Jeg har kommet hjem, inn til selve kjernen, ruten, pikselen, kvadratet, som er opphavet til alt. Jeg har tenkt å bli en stund.

• Lindbergs arbeider er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Norsk kulturråd, Drammens Museum, Buskerud fylke og Krødsherad kommune. Hun har hatt en rekke separatutstillinger som ved Kunsthuset Kabuso, Kunstsentrene i Oppland og Buskerud, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, og Kunstnerforbundet. Lindberg har deltatt flere ganger på Høstutstillingen, Østlandsutstillingen og Årsutstillingen. Av offentlige oppdrag kan nevnes «Lysebuteppene" (Fondet for Dansk-Norsk samarbeid), Norges vassdrag og energidirektorat, KORO og Den norske kirke.
  • Fra 2016 har Lindberg, i samarbeid med Norske tekstilkunstnere (NTK), Krødsherad kommune og Viken fylke, med støtte fra Kulturrådet, etablert kunstneroppholdet AiR Green for tekstilbasert kunst. AiR Green holdes på hennes gård, Søndre Green, i Krødsherad.
  • Rune Brynestads minnestipend er Norges mest høythengende stipend for kunstnere, og deles hvert år ut til en som har utmerket seg med et eksepsjonelt kunstnerskap. Det er opprettet av Billedkunstnernes Vederlagsfond til minne om Rune Brynestads (1935–1983) innsats for å virkeliggjøre fondet, og innstilles av Norske Billedkunstneres stipendkomité. Stipendet utgjør kr. 400.000,– i 2020.

Utdrag fra Norske Billedkunstneres stipendkomité begrunnelse:

«Et sterkt sosialt og faglig engasjement, og høyt kunnskapsnivå er grunnleggende for Lindbergs kunstnerskap. Komiteen ser at hennes faglige styrke, sterke kunstneridentitet og generøsitet er avgjørende faktorer for de ulike kunstneriske og kunstpolitiske initiativene hun setter i gang, driver og er en del av. Lindbergs kunstnerskap er inkluderende og generøst, og hun deler av sine ulike kunnskapsområder på tvers av generasjoner, fagfelt og fagpolitiske sider».

Les begrunnelsen i sin helhet her.

Norske Billedkunstneres stipendkomité for 2020 består av Siri Austeen (komiteens leder), Gunvor Nervold Antonsen, Sverre Bjertnæs, Anders Eiebakke, Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir, Kirsti van Hoegee, Sverre Malling, Karolin Tampere, André Kamran Tehrani og Snorre Ytterstad.

Les begrunnelsen i sin helhet

Les intervju med Kristin Lindberg på norskebilledkunstnere.no