Vinnerverket Soundscape N°III kan oppleves i et eget lite rom mellom salene på Kunstnernes Hus. Foto: Vegard Kleven.

Noëlie de Raadt ble årets debutant på Høstutstillingen med lydinstallasjonen Soundscape N°III

– Jeg var allerede overlykkelig over å være en del av Høstutstillingen i år, så det å vinne denne prisen er over all forventning, sier årets debutant.

Noëlie de Raadt overbeviste juryen for prisen med verket Soundscape N°III – en lydinstallasjon som består av hundrevis av Lo-Fi-høyttalere i ulike størrelser, og stakk av med Norske Kunstforeningers debutantpris på 50 000 kroner.

– Jeg er svært takknemlig, det inspirerer til å fortsette arbeidet mitt i den retningen, sier hun.

I år har Høstutstillingen et høyt antall debutanter, med 56 kunstnere og kunstnergrupper som er antatt for første gang.

– Det var en omfattende oppgave for juryen å skulle velge en vinner. Her var det mange sterke arbeider som vi håper blir sett, og løftet frem. Valget av årets debutantprisvinner falt på et mangefasettert arbeid som vekket umiddelbar begeistring hos alle i juryen, uttalte styreleder i Norske Kunstforeninger, Anna Katharina Haukeland, under Høstutstillingens åpningsseremoni.

Høyttalerne nærmest hvisker til den som lytter

Soundscape N°III er et verk som må oppleves. Hundrevis av små høytalere er montert på veggen i en slyngende formasjon, og spiller av ulike lyder tatt opp i norsk natur. Disse lydene, som opprinnelig er nesten umulige å høre, får en ny dimensjon når de blir forsterket: de aktiverer veggen og gir inntrykk av at den lever. Installasjonen inviterer publikum til en uvanlig og meditativ lytteopplevelse, der høyttalerne nærmest hvisker til den som lytter.

Verket åpner opp for kontemplasjon over skjønnheten og forgjengeligheten i naturen vi omgir oss med, og som vi tar for gitt. Soundscape N°III minner oss, på en delikat og subtil måte, om klimautfordringene vi står overfor.

«Rommets karakter spiller elegant opp under verkets ulike kvaliteter og er med på å gi betrakteren en omsluttende opplevelse. Verkets visuelle styrke ligger i den enkle men likevel komplekse monteringen og teknikken er utført med Fingerspitzengefühl. Arbeidets visuelle styrke er likevel at det kun er skapt av de elementer som verket trenger for å fungere, nemlig flere hundre små høyttalere bundet sammen av tråder som fører lydsignalene. Dette utgjør et praktfullt nettverk som fyller hele den ene veggen i rommet der arbeidet vises. Utgangspunktet for lydverket er field recordings, opptak som kunstneren har foretatt i ulike deler av Norge. Opptak gjort i nordområdene, i de dype mystiske skoger til en verden av og i vann. Vann er det sentrale elementet i stykket, som inkluderer blant annet lyden av is som smelter, snø som faller, huler som drypper, og algers dans i vannet», heter det i juryens begrunnelse.

Noëlie de Raadt (f. 1992 i Sveits) bor og arbeider i Bergen. Hun har en bachelorgrad fra Haute Ecole d’art et de design de Genève (HEAD) (Sveits) og en mastergrad fra Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen. De siste årene har hun hatt separatutstillinger ved KRAFT (Bergen) og SLAKT Galleri (Bergen). Hun har også deltatt på gruppeutstillinger ved blant annet .ZIP Collective (Bergen) og FELT galleri (Bergen).

I 2021 deler Norske Kunstforeninger for ellevte gang ut en pris til en debutant på Høstutstillingen. Formålet med prisen på 50 000 kroner er å løfte fram og synliggjøre unge samtidskunstnere i Norge. Prisen setter også søkelys på det viktige samspillet mellom samtidskunstnere og kunstforeninger. Ofte fungerer nettopp de 151 kunstforeningene i landet som et springbrett for unge kunstnere, og sammen gjør de ny kunst tilgjengelig for publikum over hele Norge. Årets jury består av Anna Katharina Haukeland (styreleder, Norske Kunstforeninger), Andreas Rishovd (daglig leder, Kunsthall Grenland), Benedikte Jansen (styreleder, Kongsvinger Kunstforening) og Trygve Ohren (nestleder, Den Nasjonale Jury, Statens kunstutstilling, Høstutstillingen).

Kategorier