Norsvin innvier i vår seminrånestasjonen Norsvin Alfa, som med sine 4 000 m2 blir blant Europas største av sitt slag.

​Inviterer til rånefjøs-åpning

Tirsdag 9. mai inviterer Norsvin til åpen dag på den nye seminrånestasjonen, Norsvin Alfa, beliggende i Bergsetmarka i Vang utenfor Hamar. Her vil 300 råner produsere sæd for norske svinebesetninger og til bruk hos kunder over hele verden.

Den nye seminrånestasjonen er selskapets største investering noensinne; og et av Europas største i sitt slag, med sine over 4000 m2. - Etter en intens byggeperiode er vi nå snart klare til å ta stasjonen i bruk, sier prosjektleder for Norsvin Målfrid Narum. Rånene flytter inn i bygget i begynnelsen av juni.

Norsvin Alfa er den største finansielle satsingen som er gjort i selskapet noensinne. En ny seminstasjon har vært viktig for å verne om den gode helsestatusen i norsk svineproduksjon. - Vår gode dyrehelse i Norge i kombinasjon med verdensledende genetikk er viktige

konkurransefortrinn for eksport av genetiske produkter, forteller Narum. Det eksporteres i dag semin til en rekke land internasjonalt. Det skjer gjennom datterselskapet Topigs Norsvin, verdens nest største avlsselskap på gris. - Med Norsvin Alfa øker vi leveringsdyktigheten av sæd

fra råner med den beste avlskvalitet til Topigs Norsvins kjernebesetninger i de viktigste

markedene, som USA, Russland, Tyskland og Brasil. Og mulighetsrommet er stort for det Hamar-baserte selskapet: hvert år produseres det mer enn 100 millioner slaktegris med Topigs Norsvin-genetikk.

Målfrid Narum

Fagsjef +47 909 14 566