Nuet Aquavit Bringer Skandinaviske Øyeblikk til Storbritannia

I mars får Storbritannia tilført litt ekstra skandinavisk hygge, da Nuet Dry Aquavit blir tilgjengelig for salg gjennom grossisten Speciality Drinks. Dette som en del av klar eksportstrategi fra det nyoppstartede selskapet Nuet Aquavit, der det store målet er å spre skandinaviske øyeblikk verden over gjennom deres moderne tolkning av den tradisjonsrike akevitten.

Gründer Morten Pharo Halle forklarer: "Vi i Nuet syns det var synd at man i Skandinavia har et produkt med så lange tradisjoner og emosjonelle forankringer hos folket som akevitt har, og at dette produktet forblir en hemmelighet utenfor de skandinaviske landegrensene. Akevitt har et enormt potensiale for bruk i mange forskjellige drinker, og kan brukes verden over, bare en er villig og modig nok til å investere i nytenking og innovasjon. Grunnet destilleringsforbud i Norge fram til 2005 har det vært lite insentiv og mulighet for å ta akkurat disse investeringene. Dette ville vi gjøre noe med, og jeg vil si vi er godt på vei mot å realisere drømmen, nå som produktet endelig er klart for salg i Storbritannia."

Nuet Aquavit ble startet høsten 2018 av Morten Pharo Halle. Han vendte hjem til Norge i 2017 etter å ha jobbet i London i 6 år, og blitt vitne til både en boom i gin, tequila, mezcal og andre lokale sprittyper, og sett den voksende populariteten av skandinaviske produkter og livsstil i utlandet. Selskapets første ansatte ble den velrenommerte bartenderen Benjamin Lee, og tidlig 2019 begynte han jobben med å utvikle deres første produkt, som skulle redefinere hva akevitt kunne bety.

​"Den tradisjonelle akevitten er noe vi skandinaver liker godt til fet julemat, 17. mai og midsommar, men det er helt klart en tilegnet smak med noe begrenset bruksområde. Karve, fenikkel og anis gir en veldig sterk smak som gjerne bygger opp under alkoholheten, og som mange i utlandet syns blir litt meget, samtidig som det er begrenset med drinker som den passer fint i. Vårt mål var derfor å utvikle en akevitt helt ulikt noe annet; en premium akevitt som var frisk, mild og lett å drikke, samtidig som hadde særpreg.

Vi satte oss to litmustester som måtte bestås; den måtte fungere fint med tonic, og den måtte virkelig skinn i en martini. Dette er ærlige og enkle drinker der kun sprit av ypperste kvalitet smaker godt. Etter 6 måneder og mer enn 100 testdestilleringer nådde vi målet. Sluttresultatet var en akevitt der karven er mildt tilstede, og der fennikkel og anis er byttet ut med grapefruktskall, solbær og solbærblader. Tilbakemeldingene vi har fått fra bartendere, distributører og ikke minst vanlige folk har vært fantastiske. Jeg har ikke ord på hvor mange som har fortalt meg at de egentlig ikke liker akevitt, men at de digger Nuet Dry Aquavit. Jeg er helt klart i samme båt som dem", sier Halle.

Nuet Dry Aquavit er selskapets første og eneste produkt per dags dato. Planen er å lansere flere produktet basert på akevitt i årene som kommer. Så langt er produktet tilgjengelig i Sverige, Norge og Storbritannia. I Norge er varen på tilleggsutvalget fram til mai, da den vil bli lansert på bestillingsutvalget. Selskapet har globale ambisjoner, og håper å kunne eksportere produktene sine verden over innen 5-10 år. Selskapet har per dags dato 6 ansatte i tillegg til gründer Morten Pharo Halle, hvorav én er fulltids ansatt som Business Developer i London. Selskapet har allerede fått indikasjoner på at Nuet Dry Aquavit blir å finne i flere barer rundt omkring i London så fort produktet blir klart registrert hos grossist Speciality Drinks.

"Vi har virkelig et unikt produkt her i Nuet Dry Aquavit", sier produktvikler og bartender Benjamin Lee. "Den passer perfekt i alle drinker man til vanlig ville brukt gin, og tilfører de noe ekstra. Den har i tillegg mange bruksområder utenom gin-markedet, men det er for mye å nevne. Vi har valgt å fokusere på dens egenskaper som en gin-erstatning, da det falt seg mest naturlig for oss. Nuet Dry Aquavit er er moderne tolkning av nesten 500 år med skandinavisk tradisjon, og vi er utrolig stolte av produktet."

• Art, Culture, Entertainment

• gin
  • cocktails
  • drinker
  • mat og drikke
  • oppstartsbedrift
  • gründer
  • aquavit

Nuet Aquavit is a modern take on the quintessentially Scandinavian aquavit, with almost 5 centuries of traditon. Bringing Scandiavian moments to you.