Hebekk skolehage

Rekordsatsing på skolehager: ny norsk forskning og skolehager til 15 000 barn på Østlandet

- Vi er ambisiøse og jobber for at alle barn i Norge etter hvert får mulighet til å lære om matproduksjon gjennom å dyrke i egen skolehage. Derfor er vi nå så utrolig fornøyde med at ytterligere 15 000 elever nå får skolehage gjennom vårt prosjekt sier Markus Lohne Hustad, daglig leder i Økologisk Norge.

- Skolehagen har et enormt potensial til å bidra til barnas kunnskap og forståelse av naturen, i tillegg til konkrete, praktiske erfaringer rundt dyrking, mat og kosthold, forteller prosjektleder Annikken Jøssund. – Både elever og lærere som har etablert skolehager i våre samarbeid har deltatt med stor entusiasme. Mange får oppleve mestringsgleden ved praktisk arbeid og lærer mye på en ny måte.

Ved å etablere skolehager, nettsiden www.skolehagerinorge.no, arrangere nasjonalt skolehageseminar og dele nyskrevet håndbok i skolehagedrift ønsker Økologisk Norge å spre kunnskap om etablering og drift av skolehager.

- På denne måten kan enda flere få mulighet til å etablere skolehage og ta i bruk skolehagen som pedagogisk arena for tverrfaglig læring, gjennom jord under neglene, kunnskap om natur og tilbereding og spising av egendyrket mat, sier Jøssund.

Ny norsk forskning

Forskning fra USA viser at elever som deltar i skolehageundervisning har bedre forståelse for miljøspørsmål og naturens systemer enn elever som ikke gjør det, og gjør skolehagen til en veldig god arena for å lære om tematikken. Forskning fra Danmark viser oss at barna lærer bedre, spiser bedre og får bedre sosialt samhold i klassen.

- Nå skal vi endelig få på plass norsk forskning på skolehagen, og hvordan den påvirker skolebarnas hverdag. Det er helt nytt på feltet og blir viktig for å vise politikere og alle interesserte nytteverdien av skolehagen, sier Jøssund. Lærerutdanningen ved har Norges miljø- og biovitenskapelige universitet siden 1990-tallet hatt videreutdanning i praktisk og pedagogisk bruk av skolehage, og vi er glade for å ha få dette fagmiljøet med i prosjektet.

- Det er et enormt behov for å dokumentere og spre kunnskap om skolehager og deres potensiale for å utvikle barns handlingskompetanse med hensyn til bærekraftig utvikling. Barn og unge trenger kunnskap som kan gi dem en bedre hverdag og gi dem tro på fremtiden. Det finnes mange enkeltstående suksesshistorier om bruk av skolehager, men vi mangler systematisk kunnskap om hvordan skolehage kan være et varig element i hele utdanningssystemet, sier Mette Nordby, leder av forskningen i prosjektet.

Søker skoler på Østlandet

Økologisk Norge ser etter samarbeid med skoler som er interesserte i en langvarig satsing på skolehager for sine elever. Skolehagene kan ligge geografisk spredt i Oslo, Viken, Vestfold og Telemark og både store byskoler og mindre grendeskoler er ønskelig som samarbeidsskoler. Økologisk Norge stiller med kurs for lærere og dekker utgifter til etableringen mens skolen selv stiller med tid og ressurser for lærere og skolen for å få hagen til å fungere over tid. Målet med prosjektet er at skolehagene skal være en integrert del av hverdagen for så mange elever som mulig.

– Vi heier på alle som ønsker å etablere skolehager og gleder over at mangfoldet av skolehager blir enda større i årene som kommer sier Annikken Jøssund.

Skolene som blir valgt ut må ha et engasjert team med skoleledelse og lærere som ønsker å lære barna på skolen mer om matproduksjon og sammenhenger i naturen, med praktisk læring og bærekraft i sentrum. En annen bakgrunn for den store interessen for skolehagen de siste årene har vært Fagfornyelsen i grunnskolen som ble tatt i bruk fra høsten 2020. Samfunnsaktuelle temaer prioriteres tverrfaglig, og inkluderer demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Rektorer og lærere som har tatt kontakt med Økologisk Norge har fortalt at de ser på skolehagen som et ypperlig sted for elevene å lære om disse temaene.

Støtte fra Sparebankstiftelsen DNB

Skolehageprosjektet Dyrk fremtiden har fått videre støtte i tre nye år, til og med 2026 fra Sparebankstiftelsen DNB. Det betyr at det i løpet av syv år vil etableres totalt 85 nye skolehager, på barne- og ungdomsskoler, i tillegg til noen barnehager på Østlandet.

• Prosjektet treffer Sparebankstiftelsen DNB utrolig godt, sier Sissel Karlsen, leder for Natur og friluftsliv. Vi ønsker å bidra til at skolehager brukes som arena for læring og aktivitet og Økologisk Norge er den beste aktøren til å få det til å skje nå. Barn må komme seg ut for å lære om og bli glad i naturen, slik at neste generasjon blir bedre til å ta vare på den.

Det opprinnelige prosjektet startet opp høsten 2019, og skolehagene ved de ti første prosjektskolene ble etablert på vårparten 2020. En lignende satsning på skolehage i Norge skal man virkelig langt tilbake i tid for å finne. Sparebankstiftelsen DNB støtter tiltak innen kunst, kultur, friluftsliv, idrett, naturkunnskap, nærmiljøaktiviteter og kulturarv. Les mer om stiftelsen på sparebankstiftelsen.no eller facebook.com/sparebankstiftelsendnb

Er din skole interessert i å bygge en skolehage?

Ta kontakt med prosjektleder Annikken Jøssund: annikken@okologisknorge.no

I 2023 samarbeider Økologisk Norge med skoler på Østlandet