Foto: Hanna Wendelbo

Slow flower – blomsteropprøret i Sverige

Hørt om slow flower? Det begynte med maten, men nå har også klimabevisstheten spredd seg til blomstene. Slow flower er blomstenes svar på slow food. Nå skal også blomstene være kortreiste og bærekraftige. Hanna Wendelbo, den hallandske designeren og gartneren, er en av ildsjelene bak bevegelsen i nabolandet.

Designer Hanna Wendelbo maler blomster i akvarell og lager tapeter og innredning med sitt eget blomstermønster. Hun er kjent for blomstermønstrene som selges over hele verden, og var den som med en bloggkommentar ga slow flower-bevegelsen et ansikt og en renessanse. Et av hennes blogginnlegg ble startskuddet for den svenske versjonen av bevegelsen.

Slow flower-bevegelsen ble grunnlagt i USA for 7 år siden, og går ut på å dyrke blomster på en naturlig måte, helt uten giftstoffer, og hvor man høster i sesong. Ofte er blomstergårdene små av størrelse og de som driver dem er gjerne kvinner med et øye for trender.

Foto: Hanna Wendelbo

At vi vil ha økologisk dyrkede grønnsaker og kortreist mat er ikke noe nytt, men nå gjelder det også snittblomster. Hanna kritiserte Nobelmiddagen for å være bakstreverske, fordi blomstene på arrangementet bestod av sprøytet og importerte blomster som ikke var i sesong. Flere svenske gartnere stilte seg bak Hanna, blant annet hagemesteren Emily Bratt. Hun er kjent i Sverige for utsagnet «Hver dag er ikke en dahliadag», og legger vekt på at blomstene skal nytes i deres egen takt og tid. Sammen med flere av Sveriges småskala gartnere bygde de en slow flower-organisasjon, som fikk stor oppmerksomhet i nabolandet. På Nobelmiddag året etter ble bordene dekorert med tørkede blomster, som var i sesong.

Hanna bor, planter og jobber i Halland, kystregionen mellom Gøteborg og Skåne. Halland blomstrer fra nord til sør, med flere og flere gårder og fine hager som man kan besøke.

I Harplinge i sør-Halland holder hageformidleren Susan Hübler på å utvikle en estetisk vakker og tiltalende blomstergård. Et lite, nyåpnet og bærekraftig gartneri, hvor du kan plukke din egen bukett.

Hanna forteller at der hun bor, nord i Halland, går det an å sykle for å besøke flere av gårdene som ligger langs Kattegattleden. Veien er Sveriges første nasjonale sykkelvei og strekker seg fra Gøteborg til Helsingborg, gjennom hele Halland. Selv tar hun sykkelen til Blomsterfarmen og Pepperotsgården for inspirasjon. På den sentrale delen av Hallandskysten, rundt kyststedet Varberg, finnes Håkesgård, en åpen hage med dyrking av blomster mellom skog og eng. Og sør for Falkenberg ligger Lille Hälsoträdgården, som inngår i #slowflowerofsweden, og som har selvplukk av blomster. I Halland kan du reise på blomstersafari gjennom hele regionen.

– Jeg er helt avhengig av min hage og blomstene mine i den kreative prosessen. Det handler om skjønnhet for meg som designer, men som gartner handler det også om det biologiske mangfoldet som skapes, og alle dyrene som flytter inn i hagen min, sier Hanna.

I år har Hanna bestemt seg for å vise fram sin private hage, den 28. juni, da det er Tusen Trädgårdar – den åpne hagedagen i Sverige. Arrangementet vil finne sted hvis helsemyndighetene i Sverige tillater det.

– Ekte farger og dufter som skaper minner, kanskje er de nyplukkede blomstene en påminnelse om at vi må nyte her og nå, sier Hanna.

Les mer om Hallands hager her