Gå videre til innhold
Se på disse sjåførene! Stolte av yrket sitt og opptatt av å levere kvalitet i hver tur.

Blogginnlegg -

Taxi er mye mer enn billig pris og fancy app

De ga seg endelig. Uber pop. Med erkjennelsen om at det i dagens lovverk ikke er lov å kjøre passasjerer mot betaling uten å ha fått tillatelse til det fra løvyemyndigheten, lukket de tjenesten. Kanskje ikke så rart etter flere års ulovlig drift hvor mange av sjåførene de siste årene har blitt tatt og straffeforfulgt.

Endelig, tenkte vi. Men vi er ikke naive. Vi har forventet at det kommer flere på banen med lignende tjenester.

Vi er ikke som næring immun mot disrupsjon og utfordrere, og Oslo Taxi er forberedt på flere spillere i markedet. Vi ønsker de til og med velkommen, så lenge de og vi opererer innenfor et felles lovverk. Vi mener jo at vi har en bedre tjeneste, og at vi har mye mer å tilby våre kunder enn en flott app og billig pris.

Vi kjenner byen. Vi kjenner faktisk byen så godt at vi blir litt overrasket når vi en sjelden gang ikke kommer på hvor gaten du skal til akkurat i dag er. Selv om vi egentlig vet det. Vi bryr oss også. Vi bryr oss så mye at vi bærer opp posene for gamle Gro, helt til tredje etasje. Og vi hjelper henne faktisk av og til å bytte den lyspæren hun ikke når opp til. Vi har tid til det, og vi bryr oss. Vi bryr oss også om at du ikke vil snakke med oss i bilen, at du bare vil rekke det møtet, og at du har behov for pusterom når du raser fra det ene til det andre. Vi vet dette. Og vi bryr oss.

Men dette skulle ikke være en skrytetekst om hvorfor alle burde kjøre med oss. Tilbake til de andre. Til utfordrerne. Det har nemlig som forventet poppet opp en ny stolt hane, som i VG meldte at over 100 tidligere Ubersjåfører kjører for hans Ride-tjeneste. Javel. Interessant er det at han sier at en del sjåfører «kvier seg for å sette på peileren, fordi det kan gjøre lettere for dem å bli stanset av politiet» (ref: VG.no 16.11.). Ja, så lenge de ikke blir tatt er det vel greit da?

Vi er jo så heldige at vi bor i et land hvor vi i fellesskap tar ansvar for velferdsgoder som barnehage, skole, eldreomsorg og helsetjenester. Da er det viktig å kjenne at man bidrar, og det er viktig å kjenne at det ikke er sosialt akseptert å snylte på systemet. Det er viktig å kjenne at jobben man gjør bidrar for å sikre godene til seg selv, familien og resten av samfunnet. Men er det fortsatt sånn? Når tjenester som Uber pop og nye utfordrere nærmest får utfolde seg fritt til både politikere og hvermansens jubel, lurer vi på om selvjustisen i samfunnet har blitt borte.

Vi ønsker å fortsette å tilby gode, trygge og omsorgsfulle taxitjenester. Vi ønsker å fortsette å bidra til det samfunnet vi har rundt oss. Og vi ønsker alle våre kunder velkommen tilbake neste gang dere trenger taxi.

Eldst i Oslo - størst i Norge!

Oslo Taxi er i dag Norges største drosjesentral og Norges fjerde største foretak innen persontransport målt i antall passasjerer. Selskapet transporterer årlig over 7 millioner kunder og har tilknyttet ca. 3000 sjåfører. Oslo Taxi driver ordinær drosjetransport samt utfører faste oppdrag og kontraktskjøring av skolebarn, funksjonshemmede, rullestolbrukere, pasienter og pleietrengende til legevakt og sykehus.

I Oslo Taxi har vi en visjon om at vi har plass til alle. Det betyr at vi tar vårt samfunnsoppdrag på alvor og skal være en viktig del av kollektivtransporten. Vi skal levere taxitjenester etter verdiene likeverd, effektivitet og redelighet.

Oslo Taxi SA består i tillegg til drosjesentralen Oslo Taxi av selskapene Oslo Taxibuss AS,  Elvebyen Taxi AS, Taxi Sør As og CenCom AS.

Oslo Taxi
Trondheimsveien 100