Oslo Taxi beklager til alle kunder. Her representert ved daglig leder Gunnar Frogner Dahl.

Oslo Taxi tilbakebetaler for feil takster

Som følge av en intern programmeringsfeil betalte flere av Oslo Taxi sine kunder for mye i perioden 1. april og 13. august 2020. For de fleste kunder dreier dette seg om gjennomsnittlig 14 kroner per tur. – Vi beklager dette på det sterkeste. Da vi oppdaget feilen, ble den umiddelbart rettet opp. Berørte kunder blir nå tilbakebetalt, sier daglig leder i Oslo Taxi, Gunnar Frogner Dahl.

Programmeringsfeilen oppstod i forbindelse med reduksjon av merverdiavgiftssatser for transporttjenester fra 1. april 2020. Oslo Taxi har brukt tiden fra feilen ble avdekket til å identifisere samtlige transaksjoner, og refunderer nå alle digitale betalinger samt kontante turer der kunden kan dokumentere med kvittering eller bestilling. Vi har iverksatt nye rutiner for å sørge for at tilsvarende feil ikke skjer igjen.

– Oslo Taxi har lojale kunder som alltid skal kunne stole på at de kjører med oss til riktig pris. Derfor er det viktig for oss å beklage til kundene våre, og betale berørte tilbake, sier daglig leder i Oslo Taxi AS, Gunnar Frogner Dahl.

Gjelder ikke alle kunder
Oslo Taxi har siden vi oppdaget feilen arbeidet med å identifisere alle transaksjonene dette gjelder, samt å finne en teknisk løsning for tilbakebetaling. Pengene kommer tilbake til kontoer og kredittkort i disse dager.

Feilen berører kun såkalte taksameterturer. Turer til minstepris, fastpris (f.eks. til og fra Gardermoen), samt TT-reiser i Oslo, er ikke berørt.

Dette skjedde helt konkret:
Drosjenæringen ble kraftig rammet da samfunnet stengte ned som følge av koronaviruset i mars. Som et tiltak for transportsektoren vedtok Regjeringen å redusere merverdiavgiften på transporttjenester, og endte opp med en reduksjon fra 12 til seks prosent. Oslo Taxi hadde før koronapandemien kom for fullt i mars, vedtatt en takstjustering som skulle tre i kraft 1. april 2020. På bakgrunn av reduksjonen i merverdiavgift, vedtok Oslo Taxi derfor å utsette den vedtatte takstjusteringen på ubestemt tid.

Ble rettet opp umiddelbart
Da reduksjonen av merverdiavgiften skulle iverksettes og ble overført til bilene, oppstod det imidlertid en feil som innebar at økningen av takstene likevel ble iverksatt. Feilen ble avdekket 13. august og ble rettet opp umiddelbart.

Kunder som har betalt kontant i denne perioden vil få tilbakebetalt etter fremvist kvittering eller konkret bestilling. Disse kundene må kontakte oss innen 15.1.2021. Skjema for tilbakebetaling vil være tilgjengelig på www.oslotaxi.no.

Oslo Taxi SA består i tillegg til drosjesentralen Oslo Taxi av selskapene Elvebyen Taxi AS, Oslo Taxibuss AS og CenCom AS.