75 millioner jenter mangler fra verdens klasserom

-Det haster med å få jentene tilbake på skolebenken, mener den globale barnerettighetsorganisasjonen Plan på FNs internasjonale jentedag.

NEW YORK: FN-organet Unesco anslår at så mange som 75 millioner jenter i barne- og ungdomsskolealder ikke går på skolen.

- Dette er et av de alvorligste bruddene på menneskerettighetene og en enorm sløsing med potensial, sier leder av Plan International og tidligere leder av BBC World Nigel Chapman.

Mens FNs jentedag markers over hele verden den 11. oktober, etterlyser Plan rask handling blant verdens nasjoner for å prioritere kvalitetsundervisning for jenter. Organisasjonen mener dette er essensielt for å takle den globale fattigdommen.

- Det er uforsvarlig at det globalt sett er så mange jenter som ikke får oppfylt retten til utdanning. Dette er en urettferdighet som gir tragiske og langvarige ulemper for jentene det gjelder, samtidig som det er dårlig økonomi for samfunnene de lever i, sier Helen Bjørnøy, generalsekretær i Plan Norge.

På Jentedagen lanserer også Plan sin globale kampanje Because I am Girl, som skal gå frem til 2016. kampanjen har som direkte mål å hjelpe 4 millioner jenter som i dag lever i fattigdom. Blant dem er jenter som blir nektet skolegang på grunn av barneekteskap, vold, slaveri, diskriminering og fattigdom. Utover det vil Plan nå 40 millioner jenter og gutter indirekte gjennom likestillingsprogrammer og 400 millioner jenter gjennom endring av politikk og lovverk.

Rapporten Learning For Life om jenter og utdanning, som lanseres på verdens første jentedag, viser at det å støtte jenters utdanning er blant de beste investeringene vi kan gjøre for at de skal komme seg ut av fattigdom.

- Mens vi har kommet langt på veien mot å oppnå FNs tusenårsmål om at alle barn skal fullføre barneskolen, viser dagens rapport Learning For Life at vi har vi en lang vei å gå når det gjelder kvaliteten på undervisningen og frafall før og i ungdomsskolealder. Uten mer enn barneskole er det vanskelig å komme seg ut av fattigdom i et stadig mer spesialisert arbeidsmarked, sier Helen Bjørnøy.

Bjørnøy understreker at en utdannet jente er mindre utsatt for vold og tidlig ekteskap, har større sjanse til å få færre barn og friske barn.

- Jentas finansielle styrke øker for hvert år med utdanning og hun er bedre rustet til å kunne ta vare på familien sin og seg selv, sier Helen Bjørnøy.

Plans kampanje støtter generalsekretær i FN Ban Ki-moons ‘Education First’-initiativ. Ban Ki-moon er forventet å delta på lanseringen av rapporten i New York i dag.

Over hele verden markeres FNs jentedag med seminarer, aktiviteter og politisk påvirkning. En rekke landemerker som Empire State Building, CN Tower i Toronto, London Eye og Niagara Falls lyses opp i rosa.

Her hjemme tjuvstartet Plan Norge kampanjen med innsamling på bildetjenesten Instagram, opprop for utdanning av jenter på Stortinget og debatt om satsing på utdanning i bistandsbudsjettet. På Jentedagen arrangerer Plan frokostseminar om jenter og utdanning på Litteraturhuset kl. 08.30 (se vedlagte program) og utdeling av Jenteprisen på Kunstnernes Hus kl. 18.00.

Internasjonalt krever Plan en ny bærekraftig utvikling på alle nivåer:

• Verdens ledere må prioritere utdanning av jenter
  • Øke bevilgningene til utdanning av jenter
  • Få slutt på barneekteskap og vold i og rundt skoler

Notes:

• Other speakers at the New York launch include 2011 Nobel Peace Prize winner Leymah Gbowee, a long standing supporter of Plan’s Day of the Girl campaign, and PepsiCo CEO Indra Nooyi.
    • Because I am a Girl is Plan's campaign to fight gender inequality, promote girls' rights and lift millions of girls out of poverty.
    • Since 2007 Plan has been producing a global report on the State of World’s Girls with a different theme each year.
    • Founded 75 years ago, Plan is one of the world’s oldest and largest child-centred community development organisations operating in 68 countries worldwide. In 2011, Plan worked with 58.000 communities and reached over 56 million children.

• Utdanning

• diskriminering