Alexandra (18) feiret Malalas 16-årsdag i FN

I sin første tale siden attentatet i oktober 2012, ba pakistanske Malala Yousufzai (16) om at verdens ledere, brødre og søstre samles i kamp for utdanning, og mot analfabetisme, fattigdom og terrorisme.

—Våre ord kan forandre verden - for vi står alle sammen, forent i saken om utdanning. Og om vi skal oppnå våre mål, så må vi bevæpne oss med kunnskap og verne oss gjennom samhold, sa Malala.

— Et barn, en lærer, en penn og en bok kan forandre verden. Utdanning er løsningen, avsluttet hun.

Oppfordret til å oppfylle Malalas bursdagsønske

FNs generalsekretær Ban Ki-moon åpnet Malala-dagen og han takket henne for at hun var der, og for at hun var en stor inspirasjon for hele verden. Før han overlot FNs generalforsamling til ungdommene, sa han at målet om utdanning til alle handler om å få alle barn på skolen, tilby dem kvalitetsutdanning og utdanne dem til bevisste samfunnsborgere.

Plan Norges ungdomsrepresentant Alexandra Kensland Letelier (18) fra URO, løftet i sin tale fram hvordan skolen nettopp er en arene for toleranse og kunnskap.

— Når jeg begynte på skolen, som var Norges mest multikulturelle skole (Holmlia barneskole) så hadde vi alle verdens flagg på skolen og dette representerte alle nasjonenes unikhet, men vi stod også sammen. Alle var representert. Det lærte meg mye mer enn bøker kunne lært meg, sa Alexandra.

Hun understreket hvordan skolen er med på å skape framtiden samfunn.

— Skolen er i en unik posisjon til på inkludere alle barn og utdanne bevisste verdensborgere. I dag har vi en mulighet til å inkludere alle. Den muligheten må vi ta.

Salen rakk opp hånda for jenters rett til utdanning

Alexandra oppfordret også hele salen til å rekke opp hånda for jenters rett til utdanning.

— Jeg ber dere om å støtte meg i jenters rett til utdanning ved å rekke opp hånden."Raise your hand for education» er Plans internasjonale kampanje for å ansvarliggjøre myndigheter slik at de sikrer jenters rett til utdanning, bli med.

Hele salen rakk opp hånden, inkludert Malala.

Barna selv slår tilbake

Ungdommens unike generalforsamling i FN ble støttet av en rekke organisasjoner, deriblant Plan.

— Ungdommenes generalforsamling er en virkelig milepæl. Nå settes utdanning høyt oppe på den globale dagsorden, og vi håper dette bidrar til å sikre ressurser slik at barn får oppfylt sin rett til utdanning, sier Helen Bjørnøy, Plan Norges generalsekretær.

Hun fremhever at det å inkludere ungdommen selv i veien videre, er et viktig skritt for å lykkes.

— Ungdommene i New York på fredag er med på å slå tilbake de kreftene som mener at jenter ikke behøver skolegang. Dette er et viktig signal som jeg tror gir resultater, sier Bjørnøy.

Utdanning bidrar til utvikling

Ungdommene vil også overrekke FNs generalsekretær Ban Ki-moon et forslag til en FN-resolusjon som sikrer at barns rett til utdanning oppfylles av verdens ledere.

— Utdanning er helt grunnleggende for å oppnå utvikling i fattige land. Verdens ledere må nå bidra til å sikre alle barn. Men det er også viktig å huske på at utdanning er meningsløst om en ikke får brukt den, sier Alexandra. Sammen med de andre ungdommene i Plan Norge ungdomsgruppe URO har hun spilt inn et ønske til FN-resolusjonen om en ekstra satsing på yrkesutdanning.

— Relevant yrkesutdanning kan være én måte å sikre alle rett til utdanning, sier hun.

Bakgrunnsinformasjon

De siste årene har arbeidet med å få alle verdens seksåringer på skolebenken, gitt resultater. Men det er svært mange jenter som ikke fullfører grunnskolen. Hele 32 millioner jenter kommer seg ikke igjennom barneskolen, og en av fem jenter i ungdomsskolealder går ikke på skolen. Det tilsvarer 34 millioner jenter. Årsaken er blant annet fattigdom, barneekteskap og vold i skolen.

· 66 millioner jenter i grunnskolealder får ikke oppfylt sin rett til utdanning.

· 1 av 5 jenter går ikke på ungdomsskole på grunn av fattigdom, barneekteskap og vold i skolen eller på skoleveien.

· Plans jentekampanje «Because I am a Girl» har som mål å få millioner av jenter på skolebenken for å sikre dem kunnskap og mulighet til å bedre livene sine.

Plan er en av verdens eldste og største bistandsorganisasjonene som jobber for oppfyllelse av barns rettigheter. Organisasjonen driver utviklingsarbeid for og med barn i 50 land i Afrika, Asia og Amerika for å støtte barn og deres familier ut av fattigdom. I 2012 arbeidet Plan med 84 millioner barn i over 90 000 lokalsamfunn. Plan er politisk og religiøst uavhengig.

• Bistand

• utvikling