Alexandra (18) fra Oslo skal ta over FNs generalforsamling sammen med Malala

Fredag 12. juli tar 600 ungdommer fra hele verden over FNs generalforsamling i New York, sammen med Malala Yousafzai fra Pakistan. Alexandra Kensland Letelier fra Plan Norges ungdomsgruppe URO gleder seg til å høre Malala snakke om viktigheten av utdanning av jenter.

Malala Yousafzai, ble for over et år siden skutt på skoleveien av Taliban i Pakistan, som straff for sin offentlige insistering på jenters rett til utdanning. På Malalas 16-års dag 12. juli skal hun ta over FNs generalforsamling i samarbeid med ungdommer fra hele verden. En av disse er URO-medlemmet Alexandra Kensland Letelier fra Groruddalen i Oslo.

— Malala er blitt et symbol på jenters kamp for å få den skolegangen de har krav på. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg har fått muligheten til å delta på Malala-dagen i New York. Det at FN har åpnet for å la oss ta over FNs generalforsamling er veldig viktig for å fremme ungdommers stemmer og engasjement for å sette utdanning til alle på dagsordenen, sier Alexandra Kensland Letelier (18).

Sammen med de andre ungdommene vil Alexandra være med å sette fokus på viktigheten av
å prioritere utdanning, spesielt for jenter i utviklingsland, overfor verdens ledere. Under arrangementet skal Malala gjøre sin første offentlige store tale siden attentatet mot henne 9. oktober 2012.
Ungdommene vil også overrekke FNs generalsekretær Ban Ki-Moon et forslag til en resolusjon som sikrer ungdom utdanning. Innholdet i «The Youth Resolution: The education we want» har Alexandra gitt innspill til i samarbeid med ungdom fra hele verden.

— Jeg ser spesielt fram til å høre Malalas tale. På tross av at hun er så ung, så har hun vært ekstremt modig. Jeg beundrer henne for at hun står opp for jenters rett til utdanning. Hun er et forbilde for hele verden. Som i Norge er utdanning også viktig for ungdom i utviklingsland for at de skal få gode jobber og muligheter for fremtiden. For oss her kan det være lett å glemme at i flere land får ikke jenter utdanning, kun fordi de er jenter. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Alexandra.

— Denne markeringen er en klar tilbakemelding fra verdens unge på at FN må prioritere utdanning
i årene som kommer. Utdanning er nøkkelen ut av fattigdom, sier Helen Bjørnøy, generalsekretær i Plan Norge.

Bakgrunnsinformasjon

Ungdommenes generalforsamling er en del av FNs Generalsekretær Ban Ki-moons «Education First»-initiativ og er blitt organisert av FNs spesialutsending for utdanning, Gordon Brown. Han vil selv være til stede i New York den 12. juli.

• 66 millioner jenter i grunnskolealder får ikke oppfylt sin rett til utdanning.
  • 1 av 5 jenter går ikke på ungdomsskole på grunn av fattigdom, barneekteskap og vold i skolen eller på skoleveien. Dette gjelder 34 millioner jenter.
  • Plans jentekampanje «Because I am a Girl» har som mål å få millioner av jenter på skolebenken for å sikre dem kunnskap og muligheter til å bedre livene sine.

Kontakt: Senior kommunikasjonsrådgiver Ellen Høvik, mobil: 918 61 822.

• Jentekampanjen
  • diskriminering

Plan er en av verdens eldste og største bistandsorganisasjoner med mål om å sikre alle barn oppfyllelse av deres rettigheter. Plan arbeider i 50 land i Afrika, Asia og Amerika for å støtte barn og deres familier ut av fattigdom. I 2012 arbeidet Plan med 84 millioner barn i 90 000 lokalsamfunn.