Polestar legger frem karbonavtrykket til nye Polestar 2-varianter – jobber for mer åpenhet i bransjen

• Polestar legger frem klimapåvirkningen til nye Polestar 2-varianter i en Life Cycle Assessment (LCA)-rapport. Gjør det mulig for forbrukere å ta mer bevisste kjøpsbeslutninger
  • Ny undersøkelse avdekker at forbrukere har lav tillit til bilbransjen og ønsker mer åpenhet rundt klimapåvirkning

Det svenske elbilmerket Polestar mener at bilbransjen selv må være en drivkraft i skiftet til bærekraftig mobilitet, og at åpenhet er helt avgjørende for å drive arbeidet fremover. En Life Cycle Assessment (LCA), som tar for seg utslipp gjennom hele bilens liv, legger fundamentet for dette. Rapporten analyserer alt fra innhenting av råvarematerialer og produksjon til bruk og resirkulering, og oppsummerer dette i ett forståelig tall.

Polestar deler allerede CO2e-avtrykket og sporer risikomaterialer for lanseringsmodellen av Polestar 2 gjennom sin Product Sustainability Declaration. Denne vil nå inkludere tilsvarende informasjon om de to nye Single Motor-versjonene av Polestar 2. Dette gjør det enkelt for kundene å vurdere klimapåvirkningen til Polestars ulike varianter opp mot hverandre, på samme måte som med pris og rekkevidde.

- Bilprodusentene må ta ansvar. Hver uke ser vi flere som annonserer at de skal endre retning til elektrifisering av bilene sine. Men elektrisk er ikke nok, det er bare begynnelsen. Vi må være ærlige og mer transparente rundt dette, sier Thomas Ingenlath, CEO av Polestar.

Lav tillit til bilbransjen

Polestar oppfordrer bransjen til å bli mer åpne, slik at tilliten til forbrukerne kan gjenoppbygges. En ny undersøkelse viser at kun 1 av 4 forbrukere stoler på at bilprodusenter er åpne og har gode intensjoner i henhold til samfunnets beste (1) .Over halvparten av forbrukerne krever mer åpenhet og mulighet for å sammenligne CO2-avtrykk mellom biler(2). Innføring av en standard i industrien er nøkkelen.

LCA har avdekket at de nye Polestar 2-variantene Long range Single motor og Standard range Single motor forlater fabrikken med et klimaavtrykk på mellom 24 og 25 tonn CO2e. Avtrykket forblir flatt gjennom bilens levetid, gitt at den lades med grønn energi. Lanseringsmodellen Long range Dual motor har et avtrykk på 26.6 tonn CO2e.

- Vi jobber nå for å få til netto null utslipp og vår LCA viser at Polestar 2 allerede er en klimaløsning. Hvis elbilen lades med grønn energi, har den halve mengden utslipp sammenlignet med en tilsvarende bensinbil, sier Fredrika Klarén, Head of Sustainability hos Polestar.

(1) “Tillit” er definert gjennom respons “mye” eller “helt” i undersøkelsen gjennomført av Globescan på vegne av Polestar.

(2) Ny undersøkelse fra Globescan på vegne av Polestar.

Slutt

Til info:
Du kan se Polestar metodikk for Polestar Life Cycle Assessment og analysen av de nye Polestar 2-variantenes karbonavtrykk på Polestars nettside.

For bilder og annen medieinformasjon, besøk polestar.com/press.

Kristin Fjeld, Kommunikasjonssjef Polestar Norge
kristin.fjeld@polestar.com

Polestar er et uavhengig Svensk premium elektrisk bilmerke etablert av Volvo Cars og Geely Holding etablert i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar nytte av betydelige stordriftsfordeler. Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er tilstede og på veien i tretten globale markeder i Europa, Nord Amerika og Kina. I 2021 utvider Polestar til 5 nye markeder i Asia og Oseania.

I Norge er Polestars kontorer lokalisert i Oslo og selskapet har Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Polestar produserer to elektriske biler. Polestar 1 er en lavvolumelektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden. Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med batterier med lang og standard rekkevidde opp til 78 kWh, og to- og enkeltmotordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I fremtiden vil Polestar 3, en helelektrisk SUV, og Precept også bli en del av porteføljen. Precept viser Polestars fremtidsvisjon for bærekraft, teknologi og design. I april 2021 la Polestar frem et ambisiøst mål om å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.

Polestar er et uavhengig Svensk premium elektrisk bilmerke etablert av Volvo Cars og Geely Holding etablert i 2017. Polestar har spesifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars og drar nytte av betydelige stordriftsfordeler som et resultat. Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er tilstede og på veien i tretten globale markeder i Europa, Nord Amerika og Kina. I 2021 utvider Polestar til 5 nye markeder i Asia og Oseania.