Polestar samarbeider med artisten Thijs Bierstaker for å rette søkelys mot klimakrisen og fornybar energi

Det elektriske bilmerket, Polestar, samarbeider med artisten Thijs Biersteker, kjent for sine samfunnsorienterte verk, om en ny, interaktiv installasjon. We Harvest Wind oppfordrer folk, gjennom kunst, til å reflektere over de største utfordringene i vår levetid; som klimakrisen, forurensning og overgangen til fornybar energi.

We Harvest Wind stilles ut på det anerkjente Stedelijk Museum i Amsterdam fra 14. oktober til 3. november. Utstillingen er designet av Biersteker, som er en anerkjent samfunnskritisk- og prisvinnene kunstner, kjent for sine interaktive installasjoner om klimakrisen, havplast, forurensning og naturen. Kunstinstallasjonen vil la besøkende kontrollere vinden gjennom store vifter. Vinden treffer skulpturen og genererer energi, og dermed våkner installasjonen til live. Målet med verket er å lære forbrukere om fornybar energi.

Polestar oppfordrer til transparens i bilindustrien, og mener at det er en viktig faktor for en mer bærekraftig og utslippsfri fremtid. Installasjonen tar et komplekst emne og gjør det forståelig gjennom kunstens form.

Installasjonen er inspirert av Polestars nylig publiserte LCA-rapport (Life Cycle Assesment). Rapporten måler CO2e-utslippet av en Polestar 2 gjennom hele bilens livsløp, og ser på alt fra utvinning av nye materialer og produksjon til hvordan bilen avhendes. Rapporten viser blant annet at utslippet fra en elbil har kan halveres dersom bilen lades med fornybar energi. Foreløpig er ikke fornybare ladestasjoner utbredt, og mange forbrukere er ikke klar over denne utfordringen.

- Vindkraft er ikke bare en revolusjon innen energi, men en åpenbar utvikling for menneskeheten.. Installasjonen gjør det mulig for besøkende å oppleve vindens kraft ved å selv sette den i bevegelse og bli en del av energioverføringen. Energi-typen vi velger for våre hjem, elektriske biler eller sykler utgjør en forskjell, sier Thijs Biersteker, kunstner og grunnlegger av Woven Studio.

- Bierstekers installasjon er en del av en større kampanje vi har rundt grønn energi. Han er virkelig en interessant kunstner, og det har vært fantastisk å se hvordan han har gjort vår Life Cycle Assesment om til et stykke kunst - som nå stilles ut på det progressive og vakre Stedelijk Museum. Grønn lading er en viktig faktor i å frigjøre potensialet til elektriske biler, på vår reise til å gjøre dem klimanøytrale, sier Thomas Ingenlath, CEO av Polestar.

Stedelijk Museum er en katalysator for samtaler rundt en bærekraftig og inkluderende fremtid, og byr på en plattform for artister som reflekterer og eksperimenterer med innovative og nye løsninger. Polestar og Stedelijk Museum har inngått et partnerskap på tre år.

- Akkurat som Polestar, ser også Stedelijk Museum på hvordan design kan tilby bærekraftige løsninger for fremtiden. Vi er derfor ekstremt stolte av å samarbeide med Polestar for å gjøre samfunnet mer bærekraftig. Thijs Bierstekers installasjon, som er laget på oppdrag fra Polestar, er det første resultatet av samarbeidet, sier Enrica Flores d’Arcais, Manager of Development, Stedelijk Museum.

Stedelijk Museum har fristilt auditoriet for installasjonen. Gjennom tre uker kan besøkende aktivt interagere med installasjonen, som er laget av flere av de innovative og bærekraftige materialene som Polestar planlegger å benytte i kommende bilmodeller. 3. november vil installasjonen bli flyttet til en ny lokasjon, for å videreføre samtalen om fornybar energi og kraften i endring.

Slutt.

Tilleggsinformasjon:

• Polestars LCA- rapport retter søkelyset mot den bærekraftige illusjonen som omringer elektiske biler. Den viser at en bil som lades med fornybar energi slipper ut halvparten mengde CO2målt mot en bensinbil.

Om We Harvest Wind

• · Gratist inngang, installasjonen åpner 14. oktober på Stedelijk Museum i Amsterdam sentrum, og varer til 3. november.
  • · Installasjonen ble laget av 60 kg resirkulerte PET (samme materiale som brukes i plastflasker)
  • · De ytre vingene av installasjonen er laget i samarbeid med Polestars team for bærekraftige materialer, og består av flaksfiber med et lag av bionedbrytbar maisbiopolymer (PLA). Dette ble først vist i Polestars konseptbil, Precept, og er på listen over ny materialer for fremtidige biler.
  • · Installasjonen har dokumentert materialbruk, hvordan den ble bygget og hvordan den i fremtiden kan tas fra hverandre og resirkuleres. Dette er gjort i håp om at slike verk i fremtiden vil bli irrelevante, og materialene kan brukes til noe annet.

Polestar er et uavhengig Svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar nytte av betydelige stordriftsfordeler som et resultat.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er foreløpig til stede og på veien i tretten 14 globale markeder i Europa, Nord Amerika og Kina. I 2021 utvider Polestar til åtte nye markeder i Europa, Midtøsten, Asia og Oseania. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har fremtidsplaner om produksjon i USA.

September 2021 annonserte Polestar selskapets intensjon om å noteres på Nasdaq i en business kombinasjon med Gores Guggenheim, Inc. Mer informasjon om avtalen her.

I Norge er Polestars hovedkontorer lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.

Polestar produserer to elektriske biler. Polestar 1 er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden. Produksjonen av denne Bilen, som har etablert seg som en eksklusiv kjøreopplevelse, avvikles i slutten av 2021.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I fremtiden forventes det at Polestar 3, en helelektrisk SUV, vil bli en del av porteføljen sammen med Precept. Precept viser Polestars fremtidsvisjon for bærekraft, teknologi og design. I april 2021 la Polestar frem et viktig mål om å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.