Illustrasjonsfoto: Adobe Stock, akhmad

Nye tall påvirker lønnsoppgjøret

En rekke tall danner grunnlaget forut for lønnsforhandlingene under inntektsoppgjørene. Nye tall indikerer at mange forutser en reallønnsvekst nær null.

Tidligere i mars presenterte SSB ferske prognoser, og i går oppdaterte Norges Bank sine.

Prognosene for lønns- og prisvekst i år er svært like.

KPI-veksten anslås av Norges Bank til 4,9 prosent, det samme som TBUs oppjusterte anslag.

Lønnsveksten anslås også rundt 5 pst. Med andre ord anslås det da en reallønnsvekst nær null, selv om Norges Banks prognose er noe høyere.

SSBs anslag på veksten i fastlandsøkonomien er betydelig høyere enn Norges Bank legger til grunn. Den største forskjellen mellom SSB og Norges Bank er betydelig høyere prisvekstanslag i 2024 og 2025. Det påvirker volumveksten slik at BNP-fastlands-Norge utvikler seg svakere særlig i disse to årene enn det SSB har lagt til grunn.

Det påvirker også reallønnsutviklingen slik at den fra 2024 blir langt dårligere enn i SSBs prognose. Den høyere prisveksten i Norges Banks prognose i 2025 og 2026 forklarer da at rentebanen er lagt høyere etter dagen renteheving.

Både SSB og Norges Bank anslår at arbeidsledigheten vil øke med 0,4 prosentpoeng fram til 2025-2026. Tallene er forskjellige fordi Norges Bank anslår registrertledighet (NAV), mens SSB anslår AKU-ledigheten (fra SSBs arbeidskraftundersøkelse) som alltid ligger høyere.

Lønnsvekst
SSB 5,0 4,4 4,5 4,3