Valideringstest: Radonova får høy karakter av PHE

Valideringstest: Radonova får høy karakter av PHE

Radonova Laboratories har ved en valideringstest utført av den statlige, engelske folkehelsemyndigheten PHE (Public Health England) fått svært gode resultater. Den siste valideringstesten innebærer at Radonova for andre gang på kort tid får svært gode resultater på tester utført av PHE.

PHEs valideringstester viser, på samme måte som tidligere gjennomførte, sammenlignbare tester, at Radonova har små avvik fra aktuell referanseverdi. I den siste testen hadde Radonova i samtlige fem tilfeller avvik på mindre enn 4,7 prosent fra aktuell referanseverdi.

Den aktuelle testen innebærer at sporfilmer eksponeres for ulike nivåer av radon. Deretter sammenlignes resultatene med de offisielle referanseverdiene som angis av PHE.

– Det føles selvsagt veldig godt å kunne følge opp og vise til gode testresultater også ved en valideringstest. PHE stiller gjennomgående svært strenge krav til pålitelighet og funksjon. Det er spesielt gledelig at en høyt ansett, uavhengig part for andre gang på mindre enn et år bekrefter at våre sporfilmer og målemetoder holder en høy og jevn kvalitet, sier radonspesialist Tryggve Rönnqvist i Radonova Laboratories.

I testen ble sporfilmene utsatt for en eksponering i området 177–2526 kBqh/m3.

Hva er radon?

Radon er en radioaktiv gass som trenger inn fra byggegrunnen, og i noen tilfeller kommer fra byggematerialet. Avhengig av grunnen under huset og typen byggkonstruksjon kan det oppstå skadelige, høye konsentrasjoner av radon. Radon er en helserisiko som nest etter røyking er den vanligste årsaken til lungekreft. Globalt regner man at 230 000 mennesker rammes av lungekreft hvert år som følge av langvarig eksponering for radon.

Ifølge Verdens Helseorganisasjon, WHO, skyldes 3–14 % av alle tilfeller av lungekreft radon, avhengig av hvor man bor. WHO anbefaler en grenseverdi for radonnivå på 100 Bq/m3.

Odd Magne Solheim

Radonova Norge 45 85 07 00

Radonova – verdensledende innen radonmåling

Med vårt moderne laboratorium i Uppsala er vi verdensledende innen måling av radon, med kunder i over 80 land. Vi er rundt 35 personer som jobber med produksjon, analyse, salg, støtte og forskning/utvikling. Vi jobber ut ifra et kundeorientert perspektiv, og målet er alltid å overgå forventningene dine til kvalitet, service og kundebehandling.

Radonova, tidligere Landauer Nordic AB og Gammadata Mätteknik AB, ble grunnlagt i 1986 i forbindelse med Tsjernobyl-ulykken, da en gruppe forskere ved Uppsala universitet fikk i oppdrag av den svenske regjeringen å måle det radioaktive nedfallet i og utenfor Sverige. Radonova har målt radon i større skala siden 1989 og er også medlem av Norsk Radonforening.

Radonova er et selskap i Lagercrantz Group.