– Vi er svært glade for at loven er på plass – dette er årets julegave til norsk næringsliv, sier Rune Aale-Hansen. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Julegave til næringslivet: Ny regnskapsførerlov bekrefter regnskapsførernes betydning for næringslivet

Stortinget vedtok denne uka ny regnskapsførerlov. Den stiller tydeligere krav til regnskapsforetakets kvalitetsstyring for å sikre «utførelsen av oppdragsgivers regnskapsplikter etter bokføringsloven, regnskapsloven og skatte- og avgiftslovgivningen».

– Vi er svært glade for at loven er på plass – dette er årets julegave til norsk næringsliv! Loven er modernisert og tilpasset utviklingen og en digital hverdag. Den skal sikre etterlevelse og kvalitet i kundenes, dvs. næringslivets, regnskaper og skatterapportering, og er i tillegg et viktig bidrag i bekjempelsen av økonomisk kriminalitet, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Nå skal loven sanksjoneres av Kongen i statsråd, før den trer i kraft.

Ivaretar både næringslivets og myndighetens behov

Siden 2015 har det vært jobbet med forslag til ny regnskapsførerlov, som endelig er vedtatt av Stortinget. Nå gjenstår bare å fastsette ikrafttredelse.

Loven skal bidra til å sikre at næringsdrivende, særlig små og mellomstore foretak, har tilgang til kompetente regnskapsførere i utførelsen av sine regnskapsplikter. Den stiller tydelige krav til regnskapsføreres kvalifikasjoner og skikkethet.

– Nesten 99 % av norsk næringsliv består av små og mellomstore bedrifter. Ca. 70 % av disse bruker ekstern regnskapsfører. Næringsdrivende har behov for kompetente fagfolk som sikrer at regnskapsføringen tilfredsstiller lovkrav. Korrekte og kontrollerbare regnskaper er en absolutt forutsetning for riktig innkreving av skatter og avgifter. Derfor er det viktig å få på plass en oppdatert og moderne lov som ivaretar både næringslivets og myndighetenes behov, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge:

– Myndighetene stiller stadig strengere og mer komplekse krav til næringslivet for å bekjempe hvitvasking, skatteunndragelse og andre økonomiske misligheter. For mange bedriftsledere er regnskapsføreren virksomhetens nærmeste rådgiver og profesjonelle hjelper som passer på at regelverket etterleves. Vi har i mange år hatt en autorisasjonsordning som tydeliggjør kompetansekrav, tillit og ansvar, og som er underlagt tilsyn av Finanstilsynet. Dette synliggjøres ytterligere nå når tittelen endres til statsautorisert regnskapsfører, blant annet for å skille den statlige autorisasjonsordningen fra private sertifiseringer, forteller Regnskap Norge-direktøren.

Nytt krav om kvalitetsstyring

– Den nye loven, sammen med ny god regnskapsføringsskikk, inneholder flere endringer, som blant annet ivaretar stadig mer automatisert regnskapsførsel. En vesentlig endring er økt oppmerksomhet på regnskapsforetaket gjennom nytt lovkrav om kvalitetsstyring, forteller Hanne Opsahl, avdelingsleder for næringspolitikk i Regnskap Norge: – Med dette grepet forsterkes kvalitetsnivået ytterligere, i samsvar med utviklingen generelt og regnskapsførernes samfunnsmessige betydning spesielt.

Bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere – tett på næringslivet.