– Ved å heve sikkerheten i egen bedrift, bidrar regnskapsbransjen både til å beskytte seg selv og kundene sine, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Regnskapsbransjen beskytter næringslivet mot økonomisk kriminalitet

Tall Økokrim la frem onsdag viser en kraftig økning i digital kriminalitet. – Regnskapsbransjen er et attraktivt mål for økonomisk kriminelle. Derfor er det stort søkelys på sikkerhet blant aktørene i bransjen – både for å beskytte egen bedrift og kunden – norsk næringsliv.

– Som bransjeorganisasjon for landets statsautoriserte regnskapsførere og regnskapsforetak, engasjerer Regnskap Norge seg sterkt i kampen mot økonomisk kriminalitet. Bransjen behandler verdier og en mengde konfidensielle opplysninger på vegne av 70 % av norsk næringsliv, og fremstår derfor som et attraktivt mål for kriminelle, forteller Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

– Vi ser at regnskapsfortak er sentrale ledd i såkalte verdikjedeangrep hvor cyberkriminelle angriper underleverandører eller samarbeidspartnere for å nå store virksomheter. Ved å heve sikkerheten i egen bedrift, bidrar bransjen både til å beskytte seg selv og kundene sine. Det er imidlertid viktig at alle i verdikjeden tar et ansvar, slik at kjeden blir ugjennomtrengelig. Det er nemlig ikke lenger spørsmål om du blir utsatt for digital kriminalitet, men når, sier Regnskap Norge-direktøren.

Viktig med åpenhet om angrep

Regnskap Norge støtter Økokrims økte engasjement i bekjempelsen av økonomisk kriminalitet.

– Vi støtter Økokrims innsats og oppmerksomhet om bekjempelse av økonomisk kriminalitet. Parallelt er vi opptatt av å bistå medlemmene våre gjennom bevisstgjøring og deling av kunnskap om hvordan regnskapsbransjen selv kan avdekke og forebygge økonomisk kriminalitet, sier Aale-Hansen og fortsetter: – Bekjempelsesarbeidet er avhengig av åpenhet. Ved at virksomheter som blir utsatt for cyberkriminalitet deler sine erfaringer, kan både bransjen vår og næringslivet bli bedre rustet til å avverge angrep. Like viktig er det at Økokrim deler sin innsikt, slik at regnskapsbransjen står enda sterke som næringslivets «frontlinje» i dette arbeidet.

Ny lov ruster regnskapsbransjen mot økonomisk kriminalitet

1. januar 2023 trådte ny regnskapsførerlov i kraft. Den stiller tydeligere krav til regnskapsforetakets kvalitetsstyring for å sikre «utførelsen av oppdragsgivers regnskapsplikter etter bokføringsloven, regnskapsloven og skatte- og avgiftslovgivningen».

– Vi er svært glade for at loven er på plass. Loven er modernisert og tilpasset utviklingen og en digital hverdag. Den sikrer blant annet etterlevelse og kvalitet i kundenes, det vil si næringslivets, regnskaper og skatterapportering, og er i tillegg et viktig bidrag i bekjempelsen av økonomisk kriminalitet, sier Rune Aale-Hansen.

– Kunnskap og åpenhet er viktig i dette arbeidet, samtidig er det også enkle tiltak hver virksomhet selv kan gjøre for å beskytte seg mer. Våre tre-på-topp råd er følgende: Bruk to-faktor autentisering, reduser bruken av epost og kommuniser i et lukket kryptert system og oppdater nettleseren.