Første tumor-agnostiske legemiddel innført i den offentlige helsetjenesten

Beslutningsforum har sagt ja til innføring av Rozlytrek▼(entrektinib), et tumor-agnostisk legemiddel fra Roche. Legemiddelet kan brukes ved en bestemt genetisk endring i en svulst, uavhengig av hvilket organ kreften oppstod i.

- Dette er et stort fremskritt for genetisk tilpasset presisjonsmedisin, som er morgendagens kreftbehandling i Norge. For første gang får pasienter her i landet kollektivt tilgang til et legemiddel hvor behandlingen er innrettet mot spesifikke genfeil i kreftsvulsten. Vi er på vei inn i en tid med mer presise metoder for diagnostikk og behandling, sier Terje Ahlquist, ansvarlig for presisjonsmedisin i Roche Norge.

Legemidlet er godkjent for personer med NTRK genfusjonspositive kreftsvulster uavhengig av opphav, og for personer med ROS1-positiv avansert ikke-småcellet lungekreft (NSCLC).

- NTRK genfusjoner er sett på tvers av kreftformer, og studier har vist effekt av Rozlytrek uavhengig av hvor svulsten har oppstått, inkludert hos pasienter med spredning til hjernen, sier Ahlquist.

Forutsetter gen-testing
Fusjonsgen for både ROS1 og NTRK er sjeldne. Det antas at henholdsvis én til to prosent av pasienter med ikke-småcellet lungekreft er ROS1-positive, og rundt 0,3 prosent av alle solide svulster er NTRK gen-fusjonspositive. Rozlytrek▼ vil dermed være aktuelt for 10-15 pasienter i året inntil bruk av genpaneler har mye større utstrekning.

- For å bekrefte at disse pasientene har et NTRK fusjonsgen anbefales bruk av neste generasjons gensekvensering. I dag har ikke alle norske sykehus mulighet til dette lokalt. Nå er det viktig at vi raskt får på plass slik metodologi som rutinemessig diagnostikk for kreftpasienter som har spredning, slik at de med sjeldne kreftformer og krefttyper som er utfordrende å behandle får et personlig tilpasset behandlingsalternativ, sier Ahlquist.

Innføres midlertidig
En utfordring med et tumoragnostisk legemiddel er at det ofte er begrenset dokumentasjon. Det skyldes at pasientene har svært sjeldne genforandringer på tvers av en rekke ulike kreftformer, som gir få pasienter i studier.

- Det er svært gledelig at Nye Metoder innfører en persontilpasset behandling midlertidig, bygget på krav om oppfølging, sier Ahlquist.

Roche vil gjennomføre analyser i 2023 basert på syntetisk kontrollarm fra virkelighetsdata fra FLATIRON-databasen og oppdaterte studiedata.

- Vi håper dette vil vise den brede verdien registerdata kan ha. Om innsamling av data er vellykket, vil disse kunne benyttes til å oppdatere den indirekte sammenligningen og kostnad-nytteanalysen. Vi benytter oss av utenlandske registre i denne omgang, men håper at vi på sikt har et detaljnivå i våre egne registre som tillater samme fremgangsmetode for fremtidige behandlinger. Om det skal skje må vi starte umiddelbart med å samle inn og strukturere genetiske data i våre registre. Dette vil kunne tilrettelegge for at vi i Norge også kan lage syntetiske kontrollarmer av god kvalitet for disse sjeldne genforandringene, sier Ahlquist.

Rozlyktrek er godkjent på bakgrunn av resultater fra den integrerte analysen av fase II STARTRK-2, fase I STARTRK-1 og fase I ALKA-372-001 studien, og data fra fase I/II STARTRK-NG-studien. Mer informasjon i pressemelding fra Roche ved godkjenning i EMA fra 3. august 2020.

• Sykdommer

• roche
  • beslutningsforum
  • ikke-småcellet lungekreft

Roche er en global aktør innen legemidler og diagnostikk med fokus på å fremme vitenskap for å forbedre menneskers liv. Den kombinerte styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under ett tak har gjort Roche til et ledende selskap innen persontilpasset helse - en strategi som tar sikte på å tilpasse riktig behandling til hver pasient på best mulig måte.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med differensierte medisiner innen onkologi, immunologi, smittsomme sykdommer, øyesykdommer og sykdommer i sentralnervesystemet. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk og vevbasert kreftdiagnostikk, og et foregangsfirma innen diabetesbehandling.

Roche ble grunnlagt i 1896 og fortsetter å jobbe for forebygging, diagnostikk og behandling av sykdommer, samt å bidra til et bærekraftig samfunn. Selskapet har som mål å forbedre pasienters tilgang til medisinske nyvinninger ved å samarbeide med alle relevante interessenter. Mer enn tretti medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle medisiner, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner. Dessuten har Roche i 11 år på rad blitt anerkjent som ett av de mest bærekraftige selskapene i helsesektoren av Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Roche-gruppen, med hovedkontor i Basel, Sveits, er aktiv i over 100 land og sysselsatte i 2020 over 100 000 mennesker over hele verden. I 2020 investerte Roche 12,2 milliarder CHF i forskning og utvikling og omsatte for 53,8 milliarder CHF. Genentech, i USA, er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical, Japan.

For mer informasjon, besøk www.roche.com.