Følg godt med utover høsten. T-banen vil i perioder kjøre litt annerledes, eller være erstattet av buss på grunn av oppgraderinger og vedlikeholdsarbeid. Foto: Ruter As / Bonanza AS, Iver Gjendem

​Flere T-baneavvik i høst

I september og oktober skal det gjennomføres en rekke nødvendige arbeider på T-banen. Flere linjer blir påvirket i ulike perioder.

Reisende oppfordres til å følge godt med.

– Følg med i reiseplanleggeren eller appen RuterReise for detaljer om din reise, oppfordrer pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.

Det blir mange avvik av ulik karakter. Der det er mulig settes det inn alternativ transport. Mer informasjon om det enkelte avviket kommer noen dager før endringene.

Det er Sporveien som gjennomfører arbeidene som blant annet består i skinnearbeid og vekselbytter.

– Dette er nødvendige oppgraderinger og vedlikehold som sikrer leverings- og driftsstabiliteten til T-banen, sier Jan Rustad, kommunikasjonsrådgiver i Sporveien.

Under er en oversikt over arbeidene i september og oktober og hvordan de reisende med T-banen blir påvirket. Ruter kommer tilbake med nærmere informasjon i forkant av hvert enkelt avvik. Der ikke annet er angitt kjører T-banen som normalt på øvrige linjer.

Dato Linje Strekning Hvordan påvirkes de reisende? Hva skal gjøres?
2.9-18.9
(pågående)
1 Majorstuen - Frognerseteren Hva: Kvelds- og nattestengt fra Majorstuen til Frognerseteren mandag - onsdag fra kl. 19 og ut driftsdøgnet.
Betjenes ikke: Frøen, Steinerud, Vinderen, Gaustad, Ris, Slemdal, Gråkammen, Gulleråsen, Vettakollen, Skådalen, Midtstuen, Besserud, Holmenkollen, Voksenlia, Skogen, Lillevann, Voksenkollen og Frognerseteren.
Erstatningstrafikk: Buss for T-bane mellom Majorstuen og Frognerseteren med linje 1B. Kjører fra linje 46 sin holdeplass i Slemdalsveien. Annenhver avgang går til Holmenkollen/ Frognerseteren.
Tiltak planoverganger, skinneskift i kurver og skinnesliping.
23.9- 26.9 4 Bergkrystallen - Manglerud Hva: Kvelds- og nattestengt fra ca. 23.30 fra mandag til torsdag.
Betjenes ikke: Ryen, Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter, Munkelia og Bergkrystallen.
Erstatningstrafikk: Buss for T-bane 4B mellom Helsfyr og Bergkrystallen. For reisende mellom Manglerud og Bergkrystallen lønner det seg å bytte til buss 4B på Helsfyr.
Vedlikehold i og ved spor.
28.9- 6.10 2 og 3 Majorstuen - Østerås og Majorstuen - Kolsås Hva: Helstengt fra 28.9 til 6.10.
Betjenes ikke: Borgen.
Erstatningstrafikk: Buss for T-bane med linje 2B og 3B mellom Majorstuen og Smestad. Kjører kontinuerlig fra holdeplass J i Sørkedalsveien.
T-banen kjører som følger:
Linje 2 Østerås – Smedstad og Ellingsrudåsen – Majorstuen (til Stortinget fra 3.10).
Linje 3 Kolsås – Smedstad og Mortensrud – Majorstuen (til Stortinget fra 3.10).
Bytte av veksel ved Borgen og strømskinner mellom Borgen og Majorstuen.
3.10 - 6.10 1, 2, 3, 4 Majorstuen – Østerås
Majorstuen – Kolsås
Majorstuen - Frognerseteren
Hva: Helstengt T-bane mellom Majorstuen og Smedstad (se over) og Frøen.
Betjenes ikke: Borgen.
Erstatningstrafikk: For linje 2 og 3, se informasjon om erstatningstrafikk over. For linje 1: Kort gangvei fra Majorstuen til Frøen stasjon, eller benytt linje 46 mellom Majorstuen G og Frøen.
Linje 1 Frognerseteren – Frøen
Linje 2 Østerås – Smedstad og Ellingsrudåsen – Stortinget
Linje 3 Kolsås – Smedstad og Mortensrud – Stortinget
Linje 4 Bergkrystallen – Ringen – Vestli og Bergkrystallen – (MERK) Sognsvann .
Linje 5 Vestli – Ringen – Stortinget
Bytte av veksel på Majorstuen
26.10 -27.10 Hellerud – Ellingsrudåsen Hva: Helstengt linje 2 mellom Hellerud og Ellingsrudåsen.
Betjenes ikke: Tveita, Haugerud, Trosterud, Lindeberg, Furuset, Ellingsrudåsen.
Erstatningstrafikk: Buss for T-bane 2B mellom Helsfyr og Ellingsrudåsen.
Linje 2 Østerås – Mortensrud
Reparasjon av støttemur ved Tveita

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.