Wenche Evertsen Country Manager SATS Norge

SATS: Vi er bekymret for folkehelsen

SATS har gjennomført en undersøkelse blant sine medlemmer i Norden for å kartlegge hvordan treningsvanene har blitt påvirket av Corona. Undersøkelsen viser at flere trener mindre og opplever å være i dårligere form nå enn før Corona. Dette er urovekkende for både den fysiske og psykiske folkehelsen i Norge.

SATS’ medlemmer trener mindre og er i dårligere form enn før korona-pandemien.

Det viser en omfattende medlemsundersøkelse SATS har gjort i begynnelsen av desember, der mer enn 1000 norske medlemmer har avgitt svar. Mer enn 60 prosent oppgir at de trener mindre enn før. 47 prosent av de spurte oppgir at den fysiske formen er dårligere eller mye dårligere sammenlignet med mars 2020. SATS-medlemmene oppgir flere årsaker til at det er krevende å holde seg i aktivitet: de mangler motivasjon og fantasi til å trene på egenhånd, de har ikke plassen hjemme eller utstyret som skal til, og været og årstiden gjør det vanskelig å trene utendørs.

- Dørstokkmila har blitt veldig mye lengre nå i den mørkeste og kaldeste tiden og mange sliter med å finne motivasjonen for å holde seg aktiv, sier Wenche Evertsen, som er landssjef for SATS i Norge.

I undersøkelsen har SATS spurt medlemmene om hvorfor de trener. 89 prosent svarer at de trener for å holde seg i form, mens hele 62 prosent svarer at de trener fordi det er viktig for det mentale.

Mer enn halvparten av respondentene oppgir at det å trene på treningssenter er helt nødvendig for å opprettholde aktivitet, nå målene sine og holde seg frisk.

- Vi har gjennom hele pandemien utviklet en rekke alternativer til å holde seg i form, blant annet online trening, direktesendte gruppetimer og personlig trening utendørs. Selv om mange setter stor pris på dette og bruker det, ser vi dessverre at dette ikke fullt ut kompenserer for stengte treningssentre – som jo tilbyr mer utstyr, kunnskap, veiledning, variasjon og motivasjon, sier Evertsen.

Tilbakemeldingene fra medlemmene gir grunn til bekymring, mener SATS Norge-sjefen.

- Det er vel kjent at det er en klar sammenheng mellom fysisk aktivitet og mental helse. Vår medlemsundersøkelse bekrefter det andre undersøkelser også har vist: at nordmenn er mindre aktive og i dårligere form enn før pandemien. Det er derfor stor grunn til å frykte de langvarige konsekvensene for folkehelsen – både fysisk og mentalt, sier Evertsen.

Fysisk aktivitet må prioriteres i gjenåpningen

Akkurat nå er 40 SATS-sentre stengt i Oslo-området, i likhet med andre arenaer for fysisk aktivitet som svømmehaller, flerbrukshaller og gymsaler som ikke har vært åpne for ungdom og voksne.

Wenche Evertsen understreker at SATS har full respekt for at myndighetene har behov for å begrense mobilitet og samling av mennesker i arbeidet med å begrense smitte.

- Samtidig ser vi at de som har mest behov for treningen er de som er mest skadelidende. Vi er særlig bekymret for to grupper: de som bor trangt og i sentrum av de store byene, og de som har et særlig behov for spesialtilpasset trening og apparater. Når samfunnet etter hvert kan gjenåpne, håper vi derfor at man prioriterer arenaer for fysisk aktivitet – ikke bare treningssentre, men også andre steder der unge og voksne kan holde seg i form, sier Evertsen.

Mange i Norge har hjemmekontor og sliter med å få til treningen i hjemmet, mens andre helt og holdent er avhengig av utstyret som finnes på treningssentre.

- Trening er veldig viktig for meg, både fysisk og psykisk. Jeg har cerebral parese og må derfor trene mye for å minske belastningsskader. Når jeg ikke får trent får jeg fort vondt i kroppen. Da ender jeg ofte opp hos legen for å få kortisoninjeksjoner i de triggerpunktene som er verst. Som uføretrygdet betyr også SATS at jeg får rutine i hverdagen. Jeg kommer meg opp om morgenen og kommer meg ut døra, møter noen som sier hei til meg, dette betyr mye for min psykiske helse, sier Sigrun Fosse SATS-medlem siden 2015.

Trygge sentre

SATS er klare til å gjenåpne og ta imot medlemmer på kort varsel, og selvsagt i trygge rammer og med sterkt fokus på smittevern i tråd med bransjens standarder som er anerkjent av helsemyndighetene.

- Vi har måttet permittere 2200 ansatte og ønsker selvsagt å åpne også slik at våre ansatte kan komme tilbake i jobb, men det er ikke det viktigste nå: vi i SATS er mest opptatt av å holde nordmenn og våre medlemmer i form både fysisk og mentalt – uavhengig av om det er hos oss eller andre steder, sier hun.

Siden 15. juni har SATS hatt mer enn 4,7 millioner besøk på sine treningssentre i Norge uten noen konstaterte smittetilfeller på sine sentre.

Online Training og direktesendte gruppetimer åpent for alle
For å fortsette arbeidet med å bidra til bedre folkehelse, har SATS gjort det enda enklere for alle å komme i gang eller holde i gang sin trening. Over 200 Online Training-timer og opptil 10 daglige direktesendte gruppetimer er nå åpent for alle, både medlemmer og ikke-medlemmer, uten kostnad. Ambisjonen er å bidra til bedre psykisk og fysisk helse i disse utfordrende tider og dermed også bidra til folkehelsen i sin helhet.

Bakgrunnsinformasjon fysisk aktivitet og livskvalitet

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Malin Selander
Nordic Head of Communication and PR SATS