SATS åpner dørene for alle studenter

Studenter får trene gratis på SATS i eksamensperioden

Under eksamensperioden åpner SATS dørene for alle studenter som ikke har et medlemskap fra før.

- Fysisk aktivitet gir oss økt oppmerksomhet, bedre hukommelse og gjør oss mer kreative, noe alle studenter har behov for i årets tøffeste og mest krevende periode, nemlig eksamensperioden. Når du trener skilles det ut flere kjemiske stoffer, og disse stoffene har vist seg å styrke så godt som alle hjernefunksjonene våre. Fysisk aktivitet har også en positiv effekt på stressmestring, læring, konsentrasjon og intelligens, forteller markedsdirektør i SATS Marianne Orderud.

Nordens største treningskjede har derfor lansert “The Train Your Brain Initiative”, hvor studenter på universitetsnivå får muligheten til å trene helt gratis i eksamensperioden. Det er ingen binding knyttet til tilbudet, og studentene som benytter seg av muligheten kan spasere rett ut når perioden avsluttes 9. juni.

For studenter som allerede er medlem åpnes tilgangen til alle SATS-sentre i regionen, med full tilgang til alle gruppetreningstimer og SATS Online, dersom de ikke har dette i medlemskapet fra før. SATS har også satt sammen en stressmestrings-workshop lørdag 20. mai på SATS Yoga i Oslo, hvor alle studenter får gratis tilgang. I tillegg vil Martin Johnsrud Sundby holde en Crosstraining på SATS Colosseum i Oslo, lørdag 3. juni.

SATS setter fokus på de mentale gevinstene av trening
Treningskjeden har mål om å fremme trening, trivsel og helse i befolkningen. Denne gangen er det studentene som står i fokus. SATS vil øke kunnskapen om den veldokumenterte effekten trening har for studentenes fysiske- og psykiske helse, og viktigheten av å prioritere trening i en periode hvor mange opplever de ikke har tid til trening.

- Trening gir en umiddelbar effekt på hjernen vår i form av frigjøring av blant annet endorfiner og dopamin, som begge gir oss en lykkerus og økt energi. Vi er derfor stolte av å åpne dørene til våre 274 SATS-sentre i Norden, og håper dette vil inspirere enda flere til å oppdage hvordan trening påvirker kroppen og toppen positivt, sier Marianne.

Fakta om trening og studier

• Forskning viser at hjernen er det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet. Man kan faktisk trene seg til flere nerveceller og bedre hukommelse. Det beste av alt, det er ikke så mye som skal til. Kun fire minutters fysisk aktivitet gir deg økt oppmerksomhet i en hel time etterpå.
    • Forskning viser at studenter har stor effekt av fysisk aktivitet for læring. I en undersøkelse i USA delte de en klasse i to, og gav den ene halvparten en time med fysisk aktivitet i stedet for matte én time i uken. Den andre halvparten beholdt mattetimen og fikk ikke fysisk aktivitet. I etterkant av studien gjennomførte studentene en prøve som viste at den delen av klassen som hadde fysisk aktivitet i stedet for matte, altså én time mindre i uken med matte, gjorde det bedre på prøven enn de som hadde beholdt mattetimen. Kilde: Ole Petter Hjelle, "Sterk hjerne med fysisk aktivitet"

SATS er Nordens største treningssenterkjede med en visjon om å spille en viktig rolle for helsen og livskvaliteten til sine medlemmer og bidra til å styrke folkehelsen i hele Norden.

SATS tilbyr moderne treningssentre med høyt kvalifiserte personlige trenere og det største og mest varierte gruppetreningstilbudet i Norden. Ved hjelp av online trening og digitale verktøy støtter SATS også sine medlemmer utenfor de fysiske treningssentrene.

SATS jobber hele tiden med trendforskning og nyskapning for å være bransjens beste og mest fremoverlente treningskjede.