Hvordan skape den perfekte emballasjen for dine produkter?

Samme hva slags type produkter du selger må du før eller siden tenke på emballasjen du bruker til å vise frem eller sende ut varene dine i. Selger du typiske gaveprodukter må du også vurdere om du ønsker å tilby gaveinnpakning. Emballasjen du velger bør komplementere produktene og bidra til å underbygge og forsterke butikkens verdier.

Vi har forsøkt å oppsummere de de viktigste tingene du bør tenke på når du setter sammen den perfekte emballasjen for dine varer:

Det første du må vurdere er hva slags type emballasje du har behov for. Har du en fysisk butikk trenger du antageligvis både poser og gaveinnpakning. Har du en nettbutikk trenger du som et minimum emballasje som sikrer at varene ankommer uskadet, og som ikke blir ødelagt i posten. Uansett salgskanal er utfordringen å skape emballasje som står til forventningene både når det gjelder utforming, design og kvalitet.

Vi konsentrerer oss her først og fremst om emballasje for fysiske butikker.

Hva slags pose ser du for deg? Vei alle tilgjengelige muligheter opp mot hverandre – plastposer, papirposer, luxposer, nonvowen poser, osv. Hvert alternativ har noen fordeler og ulemper. Plastposer tar liten plass og beskytter varene godt også når det regner. Papirposer kan gi et litt mer rustikk inntrykk, og vil sjelden bli puttet oppi en annen butikks plastpose. Luxposer oser kvalitet, og gjenbrukes ofte. Når du har valgt hva slags type pose du ønsker, må du velge mellom alle de ulike kvalitetene som finnes innenfor hver type – hvit, svart, frostet eller klar folie for plastposer, brun eller hvit kraft, ribbet kraft eller bestrøket papir for papirposer. Valgmulighetene er uendelige!

Hvordan ønsker du at posene skal se ut. Ønsker du å gå for en standard størrelse på posene for å spare penger, eller vil du investere litt mer i posene og lage noe som er spesielt tilpasset akkurat dine produkter. Hvordan ønsker du at produktene skal se ut og føles? For eksempel, ønsker du logen din eller annen grafikk på posen? Skal butikkens navn være med? Skal tekst, bilder og/eller logo være i svart/hvit, eller med farger? Ønsker du at posene skal få et signaturutseende som blir uløselig knyttet til merkevaren din? Hvordan posen ser ut og føles har stor betydning for kundenes oppfatning av butikken, og det er viktig at posene står til kundenes forventninger.

Hvilken rolle har gaveinnpakningen? Selger du gaver har du mulighet til å skape deg en posisjon som kundenes foretrukne gavebutikk gjennom valg av gaveinnpakning. Gavepapiret du velger bør underbygge butikkens profil, samtidig som det er med på å skape en merverdi for kundene. Hva slags type gavepapir passer butikkens stil – et matt eller blankt papir, metallisert eller med glitter, glatt eller med struktur? Hvem er gavemottakerne – baby, barn, ungdom eller voksen, mann eller kvinne? Velg et gavepapir som står i stil med butikken, samtidig som det appellerer både til gavekjøperen og gavemottakeren.

Det siste du trenger å bekymre deg for når det gjelder emballasjen er prisen, og dette er et stort problem for mange butikker siden de heller vil bruke mer penger på produktene sine enn på emballasjen. Selv om både poser og gavepapir er en viktig del av salget (riktig emballasje kan tiltrekke seg kunder i butikken eller beskytte produktet på vei hjem fra butikken), er de ikke selve produktet, så du bør selvfølgelig ikke bruke like mye på gaveinnpakning og poser som på produktene selv. På den andre siden kan du ikke være for gjerrig når det gjelder emballasjen. Trikset er å finne balansen mellom den funksjonaliteten du trenger fra dette viktige elementet av virksomheten og kostnadene som du er nødt til å legge på til prisen på varene som et resultat av dine valg.

Ønsker du mer informasjon, ta kontakt med Tone i Serviteur på tel 22 80 11 22!

• emballasje
  • poser