Signicat blir den første internasjonale aggregatoren som tilbyr SPID og muliggjør sømløs digital identitetsverifisering på tvers av Europa

SIGNICAT, 4. september 2023 — Signicat, den pan-europeiske lederen innen digital identitet, har nådd en ny europeisk milepæl ved å integrere det italienske e-identitetssystemet, SPID (Sistema Pubblico di Identità Digitale), i sin portefølje for elektronisk identitet. Som den første internasjonale aggregatoren som tilbyr SPID, gjør Signicat det mulig for selskaper og offentlige myndigheter over hele Europa å samhandle sømløst med SPID-brukere for formål som kundeonboarding og autentisering. Over 35 millioner italienere bruker allerede SPID, og adopsjonsraten øker raskt i landet.

"Vi er stolte av å være det første, og for øyeblikket eneste, selskapet utenfor Italia som tilbyr digital identitetsverifisering gjennom SPID. Som den europeiske lederen innen digitale identitetstjenester, er vi alltid på utkikk etter å være ett skritt foran og tilby de nyeste teknologiske fremskrittene gjennom den beste og mest sømløse brukeropplevelsen og det høyeste nivået av nødvendig samsvar," uttalte Asger Hattel, administrerende direktør i Signicat.

Integrasjonen av SPID, som er i samsvar med eIDAS, i Signicats portefølje for elektronisk identitet markerer et betydelig gjennombrudd, og gjør det mulig for europeiske selskaper på tvers av alle bransjer å tilby SPID i deres italienske onboarding-reiser. Italienske borgere som bor i andre europeiske land, kan bruke SPID for tjenester som å åpne bankkontoer, leie biler eller signere boliglån, forutsatt at tjenestetilbyderne godtar det. Denne utviklingen skaper broer mellom borgere og virksomheter over hele Europa, og fremmer økt interaksjon og engasjement.

Signicats forpliktelse til elektronisk identifikasjon strekker seg utover støtten til SPID. For øyeblikket tilrettelegger selskapet for over 30 elektroniske ID-er i sin plattform for digital identitet, noe som forenkler elektroniske interaksjoner mellom virksomheter, offentlige myndigheter og deres kunder. Denne omfattende tilnærmingen er i tråd med Den europeiske kommisjonens prosjekt for europeisk digital lommebok, som har som mål å bringe kontinentet nærmere et enhetlig økosystem for digital identitet. Signicats aktive deltakelse i pilotprosjektene for store skalaer for EU Digital Identity Wallet (LSP) demonstrerer ytterligere selskapets dedikasjon til å drive innovasjon og fremgang på dette feltet.

Mens det digitale landskapet fortsetter å utvikle seg, forblir Signicat i frontlinjen med å revolusjonere elektronisk identifikasjon over hele Europa. Ved å integrere SPID i sin portefølje muliggjør Signicat sømløs digital identitetsverifisering, og skyver virksomheter og offentlige myndigheter mot en fremtid med forbedret effektivitet og brukeropplevelse.

Categories

Basert i Trondheim, Norge, og grunnlagt i 2007, driver Signicat verdens største digitale ID-nav og tilbyr den mest komplette ID-plattformen i markedet. Selskapets løsninger møter alle krav i strengt regulerte bransjer og markeder. Med Signicat kan selskaper og organisasjoner bygge og utnytte elektronisk identitet til å koble brukere, virksomheter og enheter sammen over kanaler, tjenester og markeder. Signicat har over 1300 kunder innenfor finansielle tjenester og andre sektorer og gjennomfører mer enn 20 millioner identitets- og signeringstransaksjoner per måned.