Signicat introducerar InstantKYC och InstantKYB för heltäckande och kompatibel onboarding

Stockholm, 18 april 2024 - Signicat, Europas ledande leverantör av digitala identitetslösningar, tillkännager lanseringen av sina nya produkter InstantKYC och InstantKYB. De unika lösningarna innebär ett betydande framsteg inom identitetsverifiering, riskreducering och regelefterlevnad och tillhandahåller helhetslösningar för onboardingprocesser inom både KYC och KYB.

InstantKYC och InstantKYB är banbrytande lösningarna för kundkännedom (KYC) och företagskännedom (KYB), och dess förkonfigurerade arbetsflöden bygger på praxis, utvecklade med hjälp av många års erfarenhet inom en rad sektorer, däribland fintech, finans och försäkring. De erbjuds som implementeringsfärdiga lösningar i full överensstämmelse med lokal reglering för AML, vilket gör det lätt för företag som vill expandera till flera länder.

InstantKYC hanterar onboarding av personer på ett kompatibelt sätt genom att fastställa deras identiteter och därefter genomföra nödvändiga kontroller beroende på land. InstantKYB verifierar viktig organisationsinformation såsom organisationsnummer, företagsnamn, adress, juridiska representanter, medarbetare i ledande positioner och UBO:er och utför en grundläggande screening eller en fullständig KYC-kontroll på dessa representanter, för att säkerställa att det är säkert att göra affärer med dem och företaget de representerar.

"En av de riktigt fiffiga aspekterna med InstantKYC och InstantKYB är dess förmåga att upptäcka bedrägerier i ett tidigt skede. I en tid då bedrägerier ökar vill vi ge företag möjlighet att identifiera och rensa bort oseriösa aktörer tidigt i onboardingprocessen, vilket minimerar risker, kostnader och ekonomiska skador", menar Pontus Andersson, Country Manager Sweden på Signicat. " Vi har skannat och byggt flöden baserade på lokala regler för AML och krav, för att göra det enklare för företag att följa lokala regler och expandera sin verksamhet", tillägger han.

Som en del av lösningarna erbjuder Signicat riskbedömning, där olika kännetecken hos slutanvändaren noggrant utvärderas för att upptäcka eventuella bedrägliga mönster i de tidiga stadierna av onboardingprocessen. Om man upptäcker tecken på högre risk under onboardingprocessen avbryts det hela, och på så sätt undviker man att låta en kund genomgå en process som på förhand inte uppfyller de fastställda säkerhetskraven.

"Processer för kundkännedom och företagskännedom (KYC/KYB) är komplexa, man måste balansera regelefterlevnadskrav, som till exempel att få fram korrekt kundinformation, med användarupplevelsen, annars hoppar kunden lätt av. Och till råga på allt vill man gärna undvika onödiga kostnader,” säger Thomas Osinga, Tribe Lead Onboarding & Orchestration på Signicat. “Med de nya arbetsflödena kan du återanvända beprövade metoder för KYC och KYB inom en rad olika länder. De bygger på vedertagna metoderna för verifiering av digitala identiteter och validering av data med hjälp av oberoende register i varje land, sammanställt i en färdig process. Som namnet antyder innebär "Instant" att de är kan användas direkt", tillägger han.

Lösningarna integreras enkelt med många dataleverantörer via ett enda API, vilket ger tillgång till en enorm mängd information, utan omständligt krångel. Tack vare sin internationella räckvidd över flera olika jurisdiktioner har företag endast en partner som hjälper dem med problemfri regelefterlevnad av lokala regler inom AML, snabbare time-to-market och konkurrensfördelar.

InstantKYC och InstantKYB vänder sig till företag inom reglerade och icke-reglerade sektorer som vill infoga en ökad riskmedvetenhet i sina onboardingprocesser, förbättra automatiseringen och effektivisera internationella expansionsstrategier genom förenklade arbetsflöden.

InstantKYC är tillgängligt i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Tyskland, Spanien och Storbritannien, medan InstantKYB är tillgängligt i Norge, Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Signicat planerar att expandera lösningarna till flera länder inom kort och därmed utöka deras räckvidden utöver de nuvarande marknaderna. Dessutom erbjuder Signicat integration med sin Case Manager-lösning för att visualisera resultat på ett smidigt sätt.

Signicat är ett banbrytande europeiskt digitalt identitetsföretag, med oöverträffad meritlista på världens mest avancerade digitala identitetsmarknad. Grundat 2006, Signicats vision är att utveckla teknologi, som i gör att människor kan lita på varandra i en digital värld. Dess digitala identitetsplattform tillhandahåller det mest omfattande utbudet av identitetsverifiering och autentisering i världen, allt tillgängligt via enkel integration. Plattformen stöder hela identitetsresan, från första kontakt och onboarding, via inloggning och autentisering, till ingående av långvariga och hållbara affärsavtal. 2019 förvärvades bolaget av det ledande europeiska riskkapitalbolaget Nordic Capital. Idag har Signicat mer än 450 dedikerade medarbetare, utspidda på 17 kontor runtom Europa.

Mer information finns att läsa på www.signicat.com