Asger Hattel, CEO for Signicat og Olafur Pall Einarsson, CEO og grundlægger af SmartWorks

Signicat opkøber SmartWorks, den førende aktør inden for digital identitet og svindel i Island

København, 21. marts 2024 - Signicat, Europas førende udbyder af digitale identitetsløsninger, har annonceret opkøbet af SmartWorks, Islands største udbyder af digital identitet og forebyggelse af svindel inden for elektronisk signering. Med en tilstedeværelse i hele Europa samt global dækning har dette strategiske opkøb til formål at styrke Signicats tilstedeværelse og udvide dets rækkevidde i Island.

Siden 2019 har Signicat udvidet sit europæiske fodaftryk gennem seks strategiske opkøb for at styrke sin egenudviklede teknologi, kundebase og markedsekspertise, herunder Encap Security, den førende app-baserede mobilautentificering med høj sikkerhed; Electronic IDentification og dens uovertrufne teknologi til identitetsbekræftelse baseret på en eIDAS-kompatibel videoløsning; og Sphonic, en virksomhed inden for bedrageribekæmpelse og identitetsteknologi.

Gennem sin produktportefølje og hub for digitale identiteter er Signicat den bedst placerede partner til at gøre det muligt for islandske virksomheder at udvide og operere i Island og andre steder i fuld overensstemmelse med lovgivningen. Som et eksempel faciliterer virksomheden i øjeblikket mere end 35 nationale digitale identiteter på sin Digital Identity Platform, herunder Audkenni, der forenkler elektroniske interaktioner mellem virksomheder, offentlige myndigheder og deres kunder.

SmartWorks blev grundlagt i Reykjavik i 2016 af Olafur Pall Einarsson og er i dag den største udbyder af e-signaturer og anti-svindel-løsninger i Island. Virksomheden er vokset eksponentielt i årenes løb og har store virksomheder fra alle sektorer blandt sine kunder, herunder regeringen. Derudover er Íslandsbanki, Brimborg og Reykjavik Kommune en del af kunderne.

"Vi er meget begejstrede for dette opkøb, da SmartWorks er markedsleder i Island, når det gælder svindel og digital identitet. Vi kan nu yderligere udnytte SmartWorks' ekspertise og ressourcer til at sælge vores portefølje af digitale identitetsløsninger på tværs af det islandske marked," siger Asger Hattel, CEO for Signicat. "Vores løsning Dokobit by Signicat er allerede anerkendt i Island og bruges af både private virksomheder og den offentlige administration. Vi har nu en fantastisk mulighed for at udvide Signicats brand i Island, men også for at hjælpe islandske virksomheder med at bekæmpe svindel og vokse på tværs af grænser med mindre risiko og bedre konvertering af kunder" tilføjer han.

Med dette opkøb ønsker Signicat at udvide sin tilstedeværelse i Island ved at tilbyde sin omfattende portefølje af digitale identitetsløsninger. På samme måde forventer de at øge salget og udvide deres rækkevidde i Island, ikke kun af Dokobit by Signicat, men også af andre Signicat-produkter.

"Elektroniske signaturer er meget udbredte og allerede en forretningsstandard i Island. Men tillidstjenester rækker langt ud over signaturer med autentificeringer, identitetssikring, valideringer, orkestrering og mange andre relaterede tjenester. Denne forening sætter os i stand til at forme fremtiden for digital identitet i Island og til at samarbejde med alle vigtige interessenter om at definere, hvordan markedet vil udvikle sig," siger Olafur Pall Einarsson, CEO og grundlægger af SmartWorks. "Vi er meget begejstrede for at blive en del af Signicat, og det vil i høj grad styrke vores servicetilbud til islandske virksomheder. Ledende virksomheder i hele verden har tillid til Signicat, og de støttes af Nordic Capital, en af de største kapitalfonde i Europa," tilføjer han.

Med en global rækkevidde hjælper Signicat over 13.000 kunder i 44 lande, herunder globale virksomheder i den finansielle sektor, inden for betaling, forsikring, mobilitet og statslige organisationer. Virksomheden er netop blevet anerkendt blandt Financial Times 1000-listen over Europas hurtigst voksende virksomheder for året 2024 og for 3. gang siden 2021.

Begge virksomheder har aftalt at holde de økonomiske detaljer i transaktionen fortrolige og har derfor ikke offentliggjort vilkårene for aftalen.

Alle SmartWorks-medarbejdere er blevet en del af Signicat-teamet, og Olafur Pall Einarsson er blevet udnævnt til Country Manager Iceland hos Signicat. Virksomheden har også planer om at investere i teamet fremover.

Signicat er en førende, paneuropæisk virksomhed inden for digital identitet med en enestående historik inden for verdens mest avancerede digitale identitetsmarkeder. Grundlagt i 2006, er Signicats mission at bygge teknologi, som gør det muligt for folk at stole på hinanden i en digital verden. Deres digitale identitetsplatform indeholder den mest omfattende pakke identitetsverificerings- og godkendelsessystemer i verden, som alle er nemt tilgængelige via en enkelt integrationspunkt. Platformen understøtter og orkestrerer nemt hele identitetsrejsen, fra autentificering og onboarding til login og samtykke samt indgåelse af juridisk bindende forretningsaftaler. I 2019 blev Signicat erhvervet af den førende europæiske private equity-investor Nordic Capital. I dag har Signicat over 450 dedikerede fagfolk fordelt på 17 europæiske kontorer.

For yderligere information om Signicat, besøg venligst www.signicat.com