Ta grep mot svindel: Signicat bidro til å redusere svindelkostnader med 75%

Ta grep mot svindel: Signicat bidro til å redusere svindelkostnader med 75%

• Svindel utgjør en trussel mot nasjonal sikkerhet i alle land – hvordan kan selskaper motvirke dette?
  • Signicats løsninger for digital identitet har hjulpet selskaper å redusere svindelrelaterte kostnader med 75%

Signicat, 23. Februar 2024 – I et finanslandskap i stadig utvikling møter selskaper en dobbel trussel når det kommer til identitetstyveri, med utfordringer som potensielt kan true både bedriftens finansielle stabilitet og deres forskriftsmessighet. En side av denne trusselen handler om erfarne svindlere som manipulerer identitetsdokumenter for å kunne åpne falske bankkonti og ta opp urettmessige lån, noe som utgjør en alvorlig trussel for finansielle institusjoner. Samtidig, på den andre siden, finnes svindlere som ser seg ut sine mål ved å stjele kunders innloggingsdetaljer for å oppnå urettmessig tilgang, noe som potensielt kan medføre store økonomiske tap for den det gjelder.

Signicat, den ledende leverandøren av løsninger for digital identitet i Europa bidrar til å gjenopprette tilliten i det digitale landskapet. Dets løsninger har bidratt til å redusere selskapers kostander knyttet til svindel og identitetstyveri med 75%, øke kunders onboarding av nye kunder med 19% og hjelpe dem å ekspandere inn i nye markeder i løpet av kun 17 dager, i følge en studie fra Total Economic Impact, utført av Forrester Consulting.

Fra pandemi til svindelepidemi

Kriminelle fortsetter å benytte seg av kjente post-pandemiske angrepsmetoder:

• ID-tyveri – Kriminelle utgir seg for å være sine ofre ved å benytte seg av deres personopplysninger til å kjøpe varer eller søke om lån eller kredittkort i deres navn
  • Syntetisk ID-tyveri – Kriminelle blander reell og fiktiv informasjon for å skape en falsk identitet som benyttes til å søke om lån, kredittkort eller mobilabonnement. Disse falske identitetene kan deretter knyttes opp mot konti eller kredittkort som en sekundær bruker for å bygge en kredittprofil.
  • Kontoovertakelse – Kriminelle oppnår tilgang til offerets konti uten at offeret vet det for å foreta illegitime kjøp, overføringer eller søknader, eller å stenge offeret ut fra egen konto

“Svindel er en stor bekymring for selskaper i regulerte sektorer som må forholde seg til anti-hvitvaskingslovverk i landene hvor de opererer. Hos Signicat tilbyr vi en mangefasettert tilnærming til kampen mot svindel: Vi stopper den på forskjellige måter og på forskjellige tidspunkt i en brukerflyt, slik som brukerverifikasjon gjennom digitale identiteter, AI-drevet videoverifikasjon og risikoanalyse på tvers av forskjellige datakilder”, sier Pinar Alpay, produkt- og markedsføringssjef i Signicat. “Bekymringene vi hører om hos våre kunder handler om å være compliant, og å ta svindelforsøk ved roten, men også å tilby praktisk og sømløs teknologi til sine ansatte, som hjelper bedriften å vokse. Signicat er forberedt på enhver sak, fra avsløring av falske identiteter til deepfakes”, legger hun til.

Konsekvensene av identitetstyver er ofte svært alvorlige, og strekker seg fra omfattende finansielle tap til store bøter fra myndighetene. Bedrifter må finne balansen mellom det å etterkomme gjeldende lovverk og den økonomiske siden ved det å innføre robuste sikkerhetsmekanismer. Anti-hvitvaskingslover, som er utformet for å motarbeidet illegitim økonomisk aktivitet, kan være en utforring for selskaper som forsøker å manøvrere i en jungel av reguleringer og lovverk.

Signicat styrker kampen mot svindel

Signicat hjelper bedrifter med å motvirke svindel, ekspandere på tvers av landegrenser og å etterkomme reguleringer og lovverk. Signicats platform for digital identitet byr på en hel protefølje av identitetsverifikasjon, autentisering, svindeldeteksjon og signeringsløsninger gjennom en enkelt integrasjon.

For å undersøke den potentelle avkastingen på investerinen (ROI) kunder kan få ved å benytte Signicats platform bestilte Signicat i 2023 en Total Economic Impact-studie (TEI) fra Forrester Consulting.

Blant nøkkelfunnene finner vi:

• 75% kostnadsreduksjon som følge av økt identifisering av svindelforsøk:
    Gjennom ulike metoder for identifisering, som digitale identiteter eller elektronisk identitetsverifikasjon Signicat benytter, og deres muligheter for å avdekke svindelforsøk, viste Signicat evne til å redusere antallet illegitime kunder i onboarding-prosessen. Signicat forebygger også svindleres mulighet til å få tilgang til eksisterende kunders konti eller portaler.

• Økt evne til å imøtekomme internasjonal anti-hvitvaskingslovverk:
    Signicat gjør det mulig å enkelt entre nye markeder i løpet av dager og løse utfordringer knyttet til lokale reguleringer og lovverk, ettersom Signicats løsinger er compliant med alle KYC- og AML-reguleringer som kreves for høyt regulerte sektorer, slik som selskaper i finanssektoren.

Signicat bistår selskaper med å motvirke svindel, ekspandere på tvers av landegrenser og å etterkomme reguleringer og lovverk. Signicats plattform for digital identitet tilbyr et bredt utvalg av løsninger for identitetsverifikasjon, autentisering, avdekking av svindelforsøk og digital signering – alt tilgjengelig gjennom et enkelt integrasjonspunkt.

Notat til redaktører

Signicat bestilte en Total Economic Impact-studie (TEI) fra Forrester Consulting for å studere og evaluere mulighetene for investeringsavkastning (ROI) som kunder kan realisere ved å ta i bruk Signicats tjenester. Formålet med denne studien var å kunne tilby leseren et rammeverk for å evaluere potensiell økonomisk innvirkning Signicat kan ha på deres organisasjoner.

For bedre å forstå fordelene, kostnadene og risikoene forbundet med denne investeringen intervjuet Forrester fem representanter med erfaring innen bruk av Signicats tjenester. Til bruk i denne studien samlet Forrester informantenes erfaringer og kombinerte resultatetene inn i en enkel tenkt organisasjon som som opererer i finansmarkedet, med en årlig global omsetning på 16 millarder Euro, som tilbyr tjenester til både privatpersoner og bedrifter.