Fra på airbag-anlegget Ruka, Finland. Foto: BagJump

Gode nyheter for alle parkkjørere: SkiStar Trysil åpner Norges første airbag-anlegg

SkiStar Trysils terrengpark har en rekke ganger blitt kåret til Norges beste. Nå blir den enda bedre. I løpet av neste uke åpner landets første airbag, en gigantisk «luftpute» der freeski- og snowboardutøvere kan lære nye triks uten fare for å skade seg.

Fram til nå har det kun vært utenlandske anlegg som har kunnet tilby tilsvarende treningsfasiliteter. Nå får norske snowboard- og freeski-utøvere muligheten til å lære seg nye triks på hjemmebane – hos SkiStar i Trysil. Airbag-anlegget plasseres under to hopp med ulik vanskelighetsgrad ved siden av Night´n – landets kanskje mest kjent big air-hopp.

- Vi har helt siden terrengparkenes barndom på 1990-tallet hatt som mål å være ledende på snow parks i Norge. At ski- og snowboardforbundet velger SkiStar Trysil når de investerer i et airbag-anlegg tar vi som en bekreftelse på at vi gjør en god jobb. Med baggen på plass får alle våre gjester en unik mulighet til å utvikle sine freeski- og snowboardferdigheter, sier Helge Bonden, destinasjonssjef i SkiStar Trysil.

Airbaggen er et resultat av et historisk samarbeid mellom Brettforbundet og Norges Skiforbund, som har investert i anlegget. Monteringen pågår nå og åpningen skjer i løpet av neste uke. Som nevnt er airbaggen plassert nederst i SkiStar Snow Park Trysil på Turistsenteret. Der har du tilgang til heis om du bare vil lapse på airbaggen.

Fakta om airbag i Trysil 2020/21

• Airbaggen er produsert av Bag Jump, og måler 22 ganger 50 meter.
  • Baggen er finansiert gjennom tilskudd fra Olympiatoppen og spillemidler, samt egenfinansiering fra Brettforbundet og Norfreeski (Norges Skiforbund).
  • Prosjektet er et samarbeid mellom Brettforbundet og Norges Skiforbund.
  • Airbaggen eies og driftes av selskapet Air Bag AS.

For spørsmål fra media, kontakt gjerne:

Petra Hallebrant, pr- og kommunikasjonssjef, SkiStar AB
petra.hallebrant@skistar.com
(+46) (0) 729-637 332

Helge Bonden, destinasjonssjef SkiStar Trysil
helge.bonden@skistar.com, (+47) 62 45 20 05

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 53 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 43 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

Petra Hallebrant

Pressekontakt PR-og Kommunikasjonssjef SkiStar AB PR och Kommunikation +46 280 841 60

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60